Wednesday, September 12, 2012

TANDEM PUMPING mungkin boleh membantu (",)

Assalammualaikum

Apa khabar para ibu hari ini.. Sementara Insyirah dah lena di sisi saya, nak juga ambil kesempatan update blog yang hampir bersawang lepas raya lalu. Huhu..

Saya masih macam ne. Gusar dengan kemeruduman air susu yang dialami. Tapi saya tetap cari kekuatan untuk meneruskan. Alhamdulillah. Insyirah sudah hampir ke 6 bulan. InsyaAllah, niat bagi full bf untuk 6 bulan pertama hampir tercapai. Mudah-mudahan.

Salah satu cara saya untuk terus rangsang air susu agar terhasil dan terus terhasil, adalah dengan ber tandem pumping. Iaitu, sambil menyusui sambil memerah. Guna kaedah ne, rasa laju je air susu keluar. LDR pun terasa kuat sikit. Waktu tu lah air susu keluar mencurah. Walaupun tak banyak sangat tapi syukur. Tuhan tetap bagi juga kan.. Tapi bukan mudah untuk buat tandem pumping selalu..

Insyirah dah besar. Dia sudah pandai capai barang. Perhatiannya juga mudah teralih pada suatu benda yang bagi dia agak luar biasa. Macam tu juga bila saya buat TP. I used manual breastpump. Bukan mudah untuk kita fokus bila dia menyusu sambil tarik breastpump! Kadang-kadang sampai susu tertumpah pula. Bila nampak saya mengepam saja perhatian dia akan teralih. Biarpun sambil menyusu, dia tetap nak capai breastpump saya.. huaaa.. 

Kecuali bila dia menyusu dalam keadaan yang sangat mengantuk. Sambil menyusu sambil tutup mata. Waktu ne bagi saya mudah dan lancar saja. Perhatiannya tak teralih oleh proses memerah.. 
Haihhh.. Insyirah ne rasa nak gigit gigit saja dia.  Huhu.. Tapi dialah penawar hati saya..

Doakan saya ya. Mudah-mudahan air susu terus mencukupi hingga 2 tahun usia Insyirah. Kita hanya merancang, namun tuhan adalah perancang yang jauh lebih hebat. Moga air susu yang semakin sedikit ini masih mampu kenyangkan Insyirah dari hari ke hari... Amin!

Okelah. Nanti sambung lagi k. Nak peluk Insyirah erat-erat. hehe...

Salam alaik.. ^_^v

No comments:

Post a Comment

what do you think?