Sunday, September 23, 2012

BAJET BAGUS : boleh ubah tak?

Assalammualaikum

Alhamdulillah.. Baru lepas tidurkan Insyirah dan sempurnakan kerja-kerja rumah yang ada. Sempat lagi nak update entri. Lain saja bunyi tajuk hari ne kan.. Bajet bagus! Aiseh, ada terkesan di hati tak? hehe.. Sebenarnya saja nak cerita pasal tajuk nun di atas tu haa.. Harap  bukan cerita kosong semata..

Saya ne, baru terbaca satu entri yang bagus punya.. Terkesan jugak ke dalam minda nak buat entri yang berkaitan. Sebenarnya nak share pasal sikap takbur atau sombong atau bangga diri.. Diandaikan sebagai bajet bagus. Ya lah, kalau bajet tak bagus tak le tinggi diri. Samala juga macam sikap perasan bagus. Sebelum tu, kita bukan nak cerita pasal orang. Tak de maknanye! hehe.. Kita cuma nak bercerita pasal sikap. Kadang-kadang, kita tidak sedar akan kesilapan diri. Mudah-mudahan kita bukan di kalangan hamba Allah yang sentiasa bajet bagus ne.. Nauzubillah..

Sifat Takbur ne sebenarnya dipengaruhi oleh beberapa sebab atau punca, yang mungkin kerana nasab keturunan, kuasa pemerintahan, kecantikan, kekayaan, kelebihan ilmu, banyak pengikut dan mungkin banyak ibadat. Biasanya ia dikaitkan dengan kelebihan. Bila seseorang menyedari akan kelebihan yang ada dalam dirinya, maka memang mudah ia terjebak dengan sifat 'bajet bagus' ne.. Tanpa mereka sedar, kelebihan itu sebenarnya datang dari Allah swt. MasyaAllah..

Mungkin secara peribadi saya berpendapat, antara cara nak hindarkan sifat takbur ne adalah dengan melatih diri agar sentiasa cuba mendengar dan menerima pandangan orang lain dalam segala hal, selain mengamalkan sifat tawaduk dan merendah diri. Pergaulan juga kena diluaskan kepada seluruh peringkat masyarakat.

Saya bukanlah orang yang baik-baik. Jauh sekali nak mengaku cukup ilmu. Sebagai hamba Allah yang naif, saya juga masih belajar untuk menjadi baik..Bila saya jumpa benda baik, InsyaAllah dengan ringan hati saya cuba kongsikan pada semua..

Sifat takbur ne jugak ada adik beradik, iaitu sifat ujub. Sifat ujub ne sama jugak dengan sifat riyak dan lebih kuranglah jugak dengan sifat takbur tu. Ne lagi dahsyat. Kadang-kadang mudah saja memperkecilkan orang lain dan meninggi diri. Memang bajet bagus betul. Benda ne semua common kan. Mesti anda semua biasa laluinya dengan orang yang berbeza-beza. Tapi, kena ingat juga, ada waktunya kita juga boleh ter' takbur atau ter'ujub dalam keadaan yang kita tidak sedar dan mudah-mudahan bukan kita niatkan.

Andai ada diantara sahabat mahupun saudara saya yang prnah terselit dihati merasakan saya bajet bagus, saya minta maaf ya. Saya tak pernah terfikir untuk ke arah itu. Nauzubillah. Moga dijauhkan. Manalah tau kan, cakap punya cakap cerita best2 ada yang tak kena dihati anda semua. Lepas saya baca blog mengenai sifat takbur dan ujub ne, habis semua entri saya baca balik.. Manalah tau kan.. Entri hamba Allah tu benar benar menusuk kalbu, buat kita rasa nak muhasabah diri selalu.. Tu yang terus buat entri berkaitan.. hehe

Jadi para teman bloggers skalian.. rasa-rasa bila kita ter'bajet bagus, boleh ubah tak?! tepuk dada tanya iman.. Allahualam..

Oh ye, saya lupa la url entri yang berguna tu, niat nak share.. huhuhu.. (InsyaAllah, nanti saya update)


No comments:

Post a Comment

what do you think?