Wednesday, September 5, 2012

Penyusuan di Aidilfitri dan.... INSYIRAH

Assalammualaikum

Dua minggu dah raya berlalu. Hari ne masuk 18 Syawal. Masih sempat untuk menghabiskan puasa enam di bulan syawal ini sebelum ia berakhir. 

Suasana selama berhari raya memang meriah. Terutama bagi kanak-kanak. Saya pun rasa juga kemeriahan raya ne bermula malam raya sehingga raya pertama. Masuk raya kedua, saya sekeluarga bersedih atas kehilangan salah seorang ahli keluarga terdekat. Tapi kami redha. InsyaAllah.

Dalam best-best sambut raya, saya pun best-best jugak bagi bf pada Insyirah. Bukan bagi ESP. Tapi direct bf. Full direct bf since raya pertama, raya kedua, siang dan malam sehinggalah saya hampir balik kerja. Bahagianya bagi direct bf pada Insyirah. Mudah. Cepat. Malah saya rasa bonding dan ikatan yang sukar nak digambarkan ketika menyusui Insyirah. Sungguh, saat saya menyusui Insyirah tidak menyusahkan langsung. Saya jadi lupa pada susu perahan. Malah saya juga kurang memerah. Insyirah juga mula lupa botol susu.

Saya ingat benda mudah ne akan terus memudahkan....
Tapi saya dah banyak buat silap...

Saya lupa yang saya perlu perah untuk terus bagi signal pada pengeluaran susu. Akibatnya, hampir hari bekerja susu saya merudum. Merudum dengan agak teruk. Sekali pam dapat 1 oz saja. Malah LDR saya juga makin slow. Walaupun susu saya masih cukup ketika bagi direct bf pada Insyirah tapi ia terlalu sedikit untuk buat stok. Memang, pam susu jauh beza keistimewaannya dengan anak yang menyusu. Tapi saya kuatkan hati juga. Malam-malam terus buat power pumping. Sekarang susu saya dah ok balik. Walaupun tak dapat kuantiti dulu yang biasa saya dapat, tapi syukurlah, insyaAllah masih boleh buat stok susu sikit-sikit.

Masalah yang saya hadapi pada Insyirah pula, dia mula lupa pada botol susu. Kenapalah saya lalai sangat. Padahal sebelum ne saya sedar yang dia belum 'cun' betul lagi hisap susu tru botol. Masih dalam proses membiasakan diri. Yang saya pegi bagi direct bf siang malam, pagi petang kenapa... adusss
Akibatnya sekarang dia tak nak langsung menyusu melalui botol lagi. Habislah saya. Sekarang sudah hampir hari bekerja. Dan akhirnya saya tambah cuti lagi. Dia demam dua hari. Saya pula masih berusaha ajar dia menyusu pakai botol. Abi dia ajar. Mama tua pun ajar. Tiada hasil. Eh ada..ada hasil! hasilnya banyak susu perahan di buang ke sinki. Sedihnya. Tapi silap saya juga. 

Kesian juga dengan Insyirah. Bila saya sendiri yang bagi dia menyusu botol, memang meradang betullah. Mama cakap dia kenal bau. Jadi dioranglah tolong saya usahakan supaya dia mau menyusu botol. Teruk juga  masalah keliru puting Insyirah.

Bila saya mula turun ofis..
Kemarin (selasa), abi dia yang jaga. Satu hari dia tak nak menyusu. Sebab benda yang dia cari tak ada. Bila saya balik kerja saja dia terus ngempeng! gelojoh bukan main.. Waktu ne lah saya dah tak tahan. Saya menangis teresak-esak tengok keadaan dia. Ya Allah Insyirah umi...

Satu hari saya gelisah. Jiwa saya gundah. Balik-balik saya rasa kolam mata saya menakung air tapi tak gugur. Ibarat mendung tak hujan-hujan. Tapi balik rumah hari tu saya betul-betul tak dapat tahan. Saya berfikir macam mana keadaan Insyirah bila orang lain jaga. Mak Ton Insyirah dah mula kerja. Dia jadi tenaga pengajar di sekolah Tahfiz Kepayan. Alhamdulillah. Rezki Allah buat adikku yang satu ini. Jadi, saya dan abi Insyirah cadang untuk hantar dia ke nursery. Berat sungguh hati saya. Bukan mempertikaikan akan kebaikan pusat penjagaan..mana-mana sekalipun! cuma terkilan... dari tangan mak ton dia, akhirnya dia saya serahkan pada jagaan orang lain.. Satu hari pagi petang.. Seminggu pulak tu.. isk!

Saya betul-betul tak tenang saat menaip entri ne. Betul ne, saya sedih! uhu~
Doa saya mudah-mudahan tuhan susunkan segala takdir yang baik dan mudah untuk anak saya. Saya tau tuhan juga sayangkan anak saya yang sebenarnya milikNYA mutlak. Andai ada ujian yang menimpa sama ada untuk dia atau saya.. InsyaAllah, saya redha dan moga diberi kekuatan untuk menghadapinya dengan tenang, lapang hati dan sabar..

Moga saya kuat.
Moga Insyirah juga tabah.
Insyirah perlu tau bila siang umi abi dia kerja, dia kena terima susu melalui botol.
Dia kena tau kenapa dia dihantar ke pusat asuhan. Saya akan terangkan padanya.. pasti!

Insyirah..(",)



No comments:

Post a Comment

what do you think?