Wednesday, September 5, 2012

Hari Pertama Insyirah

Assalammualaikum

5 September 2012. 
Hari pertama Insyirah saya di pusat jagaan. Kami bertolak dari Petagas seawal jam 6 am. Niat nak sampai 7 am atau kalau boleh lebih awal, dan memang kami sampai sebelum 7am.

Sepanjang perjalanan ke Papar. Saya tak berenti tawaqal. Selawat. Dan bagi macam-macam pesanan pada Insyirah. Macamlah dia faham kan. Kalau faham pun entah dia ingat tak pesanan saya yang banyak tu.. huhu. Tapi saya yakin dengan kuasa tuhan. Bayi ne, bau ibu dia pun boleh kenal terus lepas lahir, Puting menyusu pun pandai pilih. InsyaAllah, dengan izin Allah, saya tau dia dengar apa yang saya cakapkan pada dia.

"Insyirah, hari ne umi kerja. Umi tak dapat jaga Insyirah. Abi pun kerja. 
Abi kerja sebagai tuntutan agama, ibadat pada Allah. Untuk mudahkan semua orang dan kita..
Abi kena kerja untuk tanggung kita juga tau. Nak tanggung kita kena ada duit. baru boleh beli makanan dan pakaian kita sayang. Itu semua tuntutan agama. Tanggungjawab abi besar tau sayang. 

Umi pula kerja sebab nak tolong abi. Kesian juga abi kena kerja sorang. Tapi umi dalam usaha nak mengubah sesuatu.. InsyaAllah. Kita sama-sama doa ya. Umi dan abi harap dapat buat yang terbaik untuk kita sekeluarga.

Nanti sampai di Taska, Insyirah tak boleh manja sangat macam di rumah. Sebab yang jaga Insyirah nanti orang lain. Tapi InsyaAllah, umi yakin orang yang akan jaga Insyirah pun orang baik. Insyirah belajarlah berdikari pelan-pelan ya sayang. Nak tidur, tak payah lah tunggu kena dodoi ya.. Kalau menyusu nanti, Insyirah kena menyusu botol. Tapi jangan risau, susu Insyirah tetap susu umi. Cuma Insyirah kena hisap pakai botol. Insyirah kena kuat dan cuba juga menyusu pakai botol ya. Nanti penjaga di sana akan tolong Insyirah. Cuba ya sayang...

Kita mesti sama-sama kuat. Umi pun kena kuat supaya Insyirah jadi kuat... "

Akhirnya dia tertidur setelah lama merenung wajah saya. Seriously! dia seolah-olah dengar dan faham apa yang saya cakapkan.. mudah-mudahan..

Sampai di Taska, dia bangun. Macam tau saja dah sampai. Then, saya dan abi Insyirah terus masuk ofis bos taska tu untuk register dan isi form berkenaan. Kami cerita-cerita lah sikit. Bos dia muda lagi nampaknya. (saya pun muda jugak, hehe) mungkin sebaya saya. Saya cerita sikit pasal tabiat Insyirah. Dengan harapan diorang akan faham dia dengan mudah. Masuk bab menyusu, saya ingatkan bos dia.. 
"bila Insyirah nak menyusu, disitulah ujian mengasuh dia.. dia tak pandai sangat hisap susu pakai botol. Kadang-kadang dia tolak-tolak. Harap puan sabarlah ya... "

Dia yakinkan saya jugak. "Tak apa, biasalah tu puan. InsyaAllah, lama-lama nanti dia akan biasa jugak tu.." Pandai dia.. kurangkan kebimbangan saya. Sycologi juga budak tu ya. Hehe. 

Selesai semuanya, lepas terangkan cara sediakan susu Insyirah, saya dan abi nak bertolak dah pegi kerja. Sayu saya lihat wajah anak saya. Selah-olah dia nak sampaikan pada saya.. "umi, betul ke kena tinggal disini.. tak boleh ka Insyirah ikut umi atau abi.." aduiiii.. tak boleh ne kena jalan cepat. 

Sampai keta, airmata saya jatuh jugak.. isk!!!!
Moga Insyirah sentiasa dalam jagaan dan lindungan Allah swt. 

Sukarnya saya nak ukirkan senyuman sekarang. Tapi kata abi dia.. Sakit macam manapun sayang kena bermanis muka juga.. Kita doa dan tawaqal ya.. dan saya paksa lukis ini (^_^) pada wajah.. 


Insyirah.. jadi anak yang baik sayang!! (",) 

No comments:

Post a Comment

what do you think?