Thursday, September 27, 2012

BAYI TOLAK MAKANAN? : TIPS TERBAIK UNTUK ANDA

Assalammualaikum

Tempoh hari saya ada bercerita tentang Insyirah yang mula tolak makanan bila di taska kan. Hari ne, saya nak kongsi tips yang berjaya saya lakukan setelah agak lama saya bersusah hati tentang hal ne. Mana tidak, Insyirah dah masuk 6 bulan, yang sepatutnya mesti mula terima makanan. Mula-mula dia tiada masalah untuk makan. Tapi entah kenapa bila di taska dia mula tak nak. Lepas tu di rumah pun dia mula tak nak juga. Risau saya. Nasib baik ada tips dari mak mentua. Bila saya cuba, alhamdulillah.. Insyirah sebenarnya kuat makan.. hehe.. Thanks a lot mak mertuaku.

Nak tau tipsnya? mudah aje.. just bagi makan dia melalui botol susu.. itu je.. eheh
Since Insyirah dah boleh terima susu melalui botol, maka saya rasa tak susah dah ikut tips ne. Di sini saya kongsikan cara saya sediakan untuk Insyirah ya.

1) MASAK BUBUR + PUREE
Macam biasa, saya masak bubur campur puree sayuran. Puree favourite adalah lobak merah, brokoli, kentang dan anda boleh cuba macam-macam lagi buah atau sayur yang berkhasiat. Setakat ne saya kerap bagi dia sayuran di atas.

Anda boleh juga sediakan puree untuk stok satu atau dua minggu. Tempoh hari saya ada janji nak share tips macam mana nak buat stok makanan untuk baby kan. Ok, kita teruskan lah sesi perkongsian walaupun tanpa gambar ya. Sebab kadang-kadang saya tak ingat nak bawa henpon ke dapur. Hihi.

a) Rebus sayuran/ buahan berkhasit. (e.g lobak merah, brokoli, ubi kentang, keledek, kurma, etc) untuk dibuat puree. 

b) Lepas dah masak (kira-kira dah lembut) boleh lah angkat dan tapis.

c) Blender bahan-bahan tersebut secara berasingan.

d) Bila semuanya dah siap dblender halus, boleh masukkan ke dalam bekas ais yang bertutup. Tapi jagan campur. Asing-asingkan petak untuk lain-lain jenis puree. 

e) Sudah boleh masuk dalam freezer. Kalau dalam freezer (sejuk beku), puree boleh tahan sekurang-kurangnya 2 minggu. Kalau peti sejuk bahagian bukan sejuk beku hanya tahan selama 48 jam sahaja. 

Terpulanglah pada anda. Cara di atas sesuai diamalkan untuk ibu yang bekerja. Takut tak sempat nak sediakan bubur awal pagi, nak blender atau lecek lagi kan. Belum lagi nak sediakan EBM untuk anak. Kalau anda pilih untuk masak bubur + puree awal pagi setiap hari, lagi bagus. Khasiat yang fresh. Tapi tak bermakna puree yang dah disejuk beku ne tak bagus. Ne lagi bagus berbanding kita bagi baby makanan instant dalam tin yang ada msg tu. Kesianlah baby kita kecik2 lagi dah makan pengawet.

Oh ya, biasanya bubur Insyirah saya sediakan waktu malam. Esok hari saya tinggal panaskan sekali dengan puree pilihan. Samada nak campur lobak merah atau brokoli or etc. Cuma, kalau saya tidur di Papar, jarang saya buat stok. Saya akan sediakan bubur + puree yang fresh untuk Insyirah. Sebabnya, kalau saya di Papar, tiada masalah kesuntukan masa. Saya turun kerja jam 7.20am. Masi sempat nak sediakan makanan + susu + pakaian Insyirah. *Wink~~

2) MASUKKAN BUBUR DALAM BOTOL SUSU
Berbalik kepada tips bagi makan baby yang tolak makanan. Memandangkan makanan tu dimasukkan ke dalam botol susu, maka bubur + puree tadi kena di blender atau dilecek halus-halus. Kalau boleh tukar puting susu kepada saiz lubang yang lebih besar (untuk makan sahaja). Ini untuk memudahkan makanan mengalir melalui lubang. Taklah tersekat pulak kan.

3) CAMPURKAN AIR SUSU IBU
Saya rasa ini yang buat Insyirah jatuh cinta dengan makanan dia. Hehe. Terpulang pada anda nak tambah berapa banyak. Tapi saya pesan kat pengasuh Insyirah supaya tambahkan 2 oz ASI pada bubur dia. Tak perlu tambah garam/ ajinomoto/ gula atau apa pun perasa makanan pada bubur. Perut baby belum ready untuk terima bahan perasa tu semua. Biar mereka rasa sayur-sayuran atau buah-buahan dulu. Semua tu kan penuh khasiat. Kalau nak bagi rasa, just bagi ASI saja. Susu tu kan manis. Carrot pun manis dan sedap juga kan.

4) GONCANGKAN MAKANAN + ASI
Cuba goncangkan bubur + puree + ASI tadi untuk bagi ia sebati. Mesti nampak pekat kan? Ok. Untuk pastikan tiada sisa bubur atau puree yang dapat menyekat laluan makanan mengalir pada lubang botol, cuba anda..

5) SARINGKAN SEMULA HIDANGAN
Bila dah oke, masukkan semula pada botol susu dan...

6) SEDIA UNTUK DIHIDANGKAN UNTUK SI COMEL
Jangan lupa DOA + TAWAQAL!. InsyaAllah, si kecil akan terima. Mudah-mudahan.

Tapi cara di atas hanya untuk permulaan bagi bayi yang baru nak belajar makan. Pada saya, cuba cari masa tertentu contoh hujung minggu untuk ajar anak kita terima makanan melalui suapan. Takut nanti mereka tak nak terima pula makanan melalui suapan. Takkan nak makan tru botol je memanjang kan. InsyaAllah. Usaha tangga kejayaan untuk kita semua. Setakat ne, Insyirah ok ja makan pakai botol susu. Tapi saya tetap akan usahakan untuk bagi dia makan dengan kaedah suapan. Sebab kalau makan melalui botol saya rasa tak ubah macam dia tengah menyusu. Cuma kalau makan lambat nak habis sebab, bila makanan masuk dalam mulut dia, dia akan kunyah dulu, then sambung makan lagi. Hehe.. cute!

Apapun, selamat mencuba pada anda yang mengalami masalah yang sama dengan saya..

Jumpa lagi...Salam sayang

No comments:

Post a Comment

what do you think?