Wednesday, September 26, 2012

Campak

Assalammualaikum

Hari ne saya cuti. Emergency punya cuti. Anakanda tersayang alami campak. Kesian dia. Patutlah sejak beberapa hari yang lalu badan dia asyik panas menjelang tengah malam. Mula-mula panik juga. Saya tuam kepala dan badan dia dengan tuala basah. Masuk subuh panas pun kurang. Dalam seminggu, macam tulah tiap hari. Tapi asal siang saja panas dia hilang. Bila tanya mama, biasanya budak macam tu nak tumbuh gigi atau mungkin ketumbuhan (campak le tu!). Saya doa juga moga Insyirah tak apa-apa. Tapi kalau nak tumbuh gigi mama cakap panas dia lain. Jangan-jangan nak demam campak. 

Lebih seminggu saya tak nampak kesan nak campak. Rupanya, kata mama campak ne makan masa yang lama untuk keluar. Memang bayi akan kena demam seminggu dua dulu then barulah bintik-bintik akan keluar pada badan. Itupun ambil masa yang lama juga nak keluar habis. Kadang-kadang kalau tak keluar habis pun tak mustahil bayi akan kena campak balik-balik. Kesian Insyirah.

Pagi tadi saya rasa badan Insyirah panas. Waktu dia bangun menyusu pun memang saya dah rasa badan dia panas. Saya pun buat macam biasa. Letak tuala basah pada badan dan kepala. Biasanya panas dia akan beransur hilang. Tapi pagi tadi waktu nak siapkan dia ke nursery dan dalam masa yang sama saya pun bersiap nak pegi kerja, saya masih rasa badan dia panas. Saya dah mula susah hati. Mungkin dia demam. Saya dah berkira-kira nak cuti. Bila buka baju dan nak tukar lampin, tekejut juga bila nampak banyak bintik-bintik merah pada badan dia. Subhanallah. Kuat hati saya kata, Insyirah kena demam campak. Abi pun turun kerja lewat hari ne. Kami terus bawa Insyirah ke klinik. Doktor pun sahkan Insyirah kena demam campak yang ringan. Doktor bagi ubat demam dan CALA-MY lotion untuk sapu pada anggota yang tumbuh bintik.
Menurut doktor, campak Insyirah baru keluar sikit. InsyaAllah, bila dah keluar banyak nanti panas badan akan beransur hilang. Begitu juga kata mama, campak Insyirah beluam keluar habis. Nanti dah keluar banyak, demam panas pun kurang. Mudah-mudahan. Kesian si kecil saya. Dia demam. Apapun, saya masih nampak Insyirah kekal aktif. Cuma ada masa-masa tertentu saja dia tunjukkan ketidakselesaan. Mungkin sebab panas badan. Tapi saat saya curi masa menaip entri ne, Insyirah tidur nyenyak dan panas badannya pun dah kurang. Alhamdulillah. Satu perkembangan baik yang harus disyukuri.



Daripada info mama dan beberapa bahan bacaan yang saya dapat, campak biasanya akan sembuh dalam masa 2 minggu atau 10 ke 14 hari. Bergantung pada pesakit juga. Saya tanya mama, macamana nak buat supaya bintik-bintik keluar pada badan dengan cepat supaya cepat sembuh. Mama kata, nanti dia akan keluar sendiri juga. Jangan risau. Ada juga petua orang tua-tua bagi bayi minum air kelapa sikit. Maksudnya simpan air kelapa pada hujung sudu sikit je. Then ada lagi cakap, mandikan baby dengan air kelapa . Semuanya untuk buat bintik keluar habis. Ada banyak lagi tips nak ubati atau kurangkan campak.Tapi dalam masa yang sama tak boleh biarkan dan pandang ringan juga. Maksudnya kena titik beratkan penjagaan, perhatian, bagi ubat yang doktor kasi. Ikutlah juga pantang larang yang logik, yang boleh diterima aqal, dan yang penting yang tidak memudaratkan bayi. Selain tu, doa dan tawaqal. Berserah pada Allah swt. Moga Insyirah cepat sembuh.



Kadang-kadang campak boleh jadi merbahaya pada kanak-kanak. Menurut info yang saya dapat lagi, campak ne tidak menunjukkan peratusan kematian tinggi yang ketara, namun ia tetap dikatakan cenderung untuk ke arah itu seandainya bayi mahupun orang dewasa yang mengalaminya terkena jangkitan tertentu seperti jangkitan telinga, paru-paru dan sebagainya dan tidak dirawat. Takut juga dengar kan. Nau'zubillah. Ya Allah.. sembuhkanlah Insyirah dari penyakit. Peliharalah dia dari segala kemudharatan. Amin

Tadi abi dia sempat pesan. Zikirkan Insyirah. Bisikkan pada dia. Sakit itu adakala jadi nikmat dan hikmah buatmu. Dan mungkin tarbiah atau kifarah buat ayah bondamu. Suruh Insyirah kuat dan sabar. Saya buat apa yang dipesan oleh abi. InsyaAllah. Klau kita doa dan harap agar anak kita kuat hadapi ujian tuhan saat dia diserang sakit, kita sebagai ibu bapanya lah yang harus mulakan dulu. Mudah-mudahan saya kuat. Moga Insyirah cepat sembuh.

Doakan Insyirah ya...

No comments:

Post a Comment

what do you think?