Tuesday, September 25, 2012

6 BULAN : BREASTFEEDING & FOOD FOR INSYIRAH

Assalammualaikum

Pagi tadi saya lambat masuk ofis. (Dengan kebenaran majikan yee..he). Sebabnya, ada saudara bapa meninggal awal pagi tadi. Jadi kami singgah untuk ziarah. Moga Ruh Allahyarham dicucuri rahmat-NYA. 

Awal pagi lagi saya dah bangun. Kalau sebelum ne, saya hanya fokus untuk sediakan susu Insyirah untuk dihantar ke Taska. Tapi bermula Isnin (kemarin), saya kena bangun lebih awal untuk sediakan makanan buat anakanda tersayang. Makanan??!! ya..makanan! Insyirah saya sudah 6 bulan. Dia sudah mula makan. Yeayy.. Besar dah anak dara saya ne. Hehe..

Cepatnya masa tu berlalu kan.. memang ayat yang sangat biasa didengar. Saya rasa macam baru je balik kerja lepas habis pantang. Tup tup sekarang Insyirah saya dah 6 bulan. 6 Bulan juga adalah matlamat pertama saya dalam penyusuan. InsyaAllah, untuk susu, saya masih teruskan dengan breastmilk. Masih mengepam, masih buat stok. Sebab matlamat seterusnya masih nak dikejar. InsyaAllah. Wish me luck ya. 

Sekarang, Insyirah dah mula makan. Sebenarnya, 2 minggu terakhir usia Insyirah 5 bulan, saya dah bagi dia rasa-rasa makanan. Ada juga bagi dia cerelec tapi tak lah kerap sangat. Sekadar bagi rasa je. Then, ada juga try bagi bubur nasi yang dilecek bersama brokoli, macam yang sekarang saya buat. Selain tu, abi dia pun kadang-kadang bagi dia biskut baby rusk tu. Semuanya dalam kuantiti yang sikit sikit je. Sekadar rangsang minda dia untuk cuba terima makanan. Walaupun sebelum ne, Insyirah dah mula tunjuk minat untuk makan. Kalau saya makan sambil angkat dia, dia pun sibuk juga nak ambil makanan kita. Mulut dia pun dah mengunyah-ngunyah. Asal hujung minggu saya akan bagi dia makanan yang sedap sikit. Dan bermula 6 bulan di minggu pertama ini, saya dah mula bekalkan Insyirah dengan bubur + sayuran.

COMOTNYA DIA...
 
Untuk makanan bayi bermula 6 bulan, nanti saya kongsikan pada kalian ya. Saya juga masih menggali tentang pemakanan sihat untuk bayi. Seingat saya, sejak kakak Qisya dulu, mama dia tak bagi makanan bergaram atau bergula. Hanya bubur dan sayuran saja. Emm.. Mama Qisya (Mak Long Insyirah) memang strick dalam menjaga makanan Qisya. Dulu dan sekarang dia tak benarkan kami bagi Qisya makan gula-gula dan keropok. Dia nak latih Qisya supaya tak minat dengan makanan macam tu. Kalau coklat pun dia tengok dulu kesesuaiannya. Dan sekarang Qisya dah setahun, seingat saya, mama dia berjaya jauhkan Qisya daripada makanan yang berperisa. Sekarang, Qisya mula makan daging, ayam, ikan dan makanan dia juga dah diletak perisa yang tidak melampau. Hehe. Strick kan mama Qisya. Tapi bagi saya usaha mama Qisya tu sebenarnya untuk kebaikan anak dia. Yalah, kita pun tau keburukan junkfood ne kan. Saya belajar juga dari mama Qisya tentang pemakanan bayi yang sihat. InsyaAllah, macam EBM, saya akan cuba bagi yang terbaik dan terbaik lagi untuk anak. Tak mudah. Memang susah. Tapi tak salah bila kita niat dan usahakannya. 

Untuk Insyirah, saya akan masakkan dia bubur + sayuran (brokoli, lobak merah, labu & ubi kentang) tanpa sebarang perisa. Tapi, bukan semua bayi boleh terima makanan tanpa sebarang rasa.

QISYA YANG SIHAT WALAUPUN KECIK..hehe
 
Sekarang, barang Insyirah yang nak dibawa ke Taska dah bertambah. Selain beg pakaian, cooler beg untuk susu dan warmer beg untuk simpan bubur Insyirah. Wah, banyaknya. Haritu masa mula-mula ke Taska, saya lihat locker tempat barangan baby disimpan. Nampaknya waktu tu Insyirah saja ada dua beg. Beg pakaian dan susu. Sekarang dah ada tiga. Tapi saya akan masukkan warmer beg tu dalam beg pakaian Insyirah. Taklah berat abi dia nak angkat kan. Setakat ne, alhamdulillah, pengasuh Insyirah boleh manage susu Insyirah dengan baik, walaupun menurut pengasuh dia sebelum ne, cuma Insyirah saja yang menyusu susu ibu. Tapi saya yakin mereka adalah pengasuh yang terlatih. Mudah-mudahan mereka jaga anak saya baik-baik. Moga mereka jalankan amanah dan tanggungjawab mereka dengan hati yang tulus ikhlas. Amin.

BEKALAN SUSU UNTUK INSYIRAH DI TASKA


BUBUR INSYIRAH. COMELKAN WARMER BEG DIA.. hehe


BANYAKKAN BEG INSYIRAH. TAPI WARMER BEG TU SAYA AKAN MASUKKAN DALAM BEG PAKAIAN INSYIRAH. JADI ABI AKAN BAWA MACAM BIASA. BEG PAKAIAN DAN COOLER BAG. CUMA BEG PAKAIAN MUNGKIN BERAT DAH

EH! NE APA?
hehe.. NE KELENGKAPAN MENGEPAM UMINYA KE OFIS. UMI PUN ADA BEKALAN JUGA TAU..
ehe!
Sekarang, saya kena bangun lebih awal dari biasa untuk sediakan bubur Insyirah. Tapi InsyaAllah, bermula minggu depan saya akan mulakan cara-cara sediakan bubur anak ikut cara sediakan stok EBM juga. Buat stok! Macam menarik kan.. Nanti InsyaAllah saya akan cuba gali, baca dan fahamkan. Lepas tu saya akan kongsikan dengan anda semua ya. Especially moms to be, atau new mom. Macamlah saya bukan new mom kan. hehe.. mak sapelah ne!

K ols, c u at the next entry..
Salam sayang..


Sebelum ke Taska,
excited nak masuk dalam
walker kakak Qisya
 

No comments:

Post a Comment

what do you think?

Post a Comment