Wednesday, July 18, 2012

kemampuan MANUSIA hanya merancang..

Assalammualaikum..

Rasa macam baru semalam saja terpisah dengan sahabat + kakak yang baik hati, yang tidak sempat saya jumpa selama dia datang ke sini.. (",)

Sedi ja bunyi ayat tu kan...

Isnin lepas, saya dan kak yan rancang nak jumpa lepas maghrib. Nak gathering sekeluarga kira-kiranya lah.. Oops, sepa kak yan? Emm.. Kak Yan bekas kawan sekerja saya satu masa dulu.. Dia stop working after married, nekad untuk jadi suri rumahtangga sepenuh masa untuk keluarga tercinta. Kak Yan kahwin dengan orang Johor.. Abg Zai... 
Lepas kahwin, Kak Yan ikut Abg Zai tinggal di Johor.. Selama bekerja di Ko-Nelayan, saya paling rapat dengan Kak Yan.. Sangat rapat.. Waktu dia nekad untuk berenti kerja, Saya sangat-sangatlah sedih, huhu.. Tak nak ingat perasaan tu lagi lah..

Nak jadikan cerita, 9 Julai yang lalu, Kak Yan datang Sabah, sebab raya tahun ne, dorang sekeluarga beraya kat Johor lepas tahun lalu dah beraya kat Sabah.. So, balik sini sebelum puasa dan raya...

Sudah banyak kali rancang nak jumpa, yang paling final, isnin lalu.. 16 Julai.. 17 Julai pula Flight dorang nak balik Johor dah.. Rancang punya rancang janji punya janji, kami berusaha untuk jumpa lepas maghrib, nak lepak area Tanjung Aru.. 

Tingginya harapan nak jumpa.. 
Excited yang sungguh-sungguh lepas hampir 2 tahun terpisah... Niat nak jumpa anak masing-masing. Tau tak, saya sangat-sangat hargai hubungan kami, Tuhan kurniakan saya kawan yang sangat baik, sampaikan kami melahirkan anak pertama hanya selang tiga hari sahaja! Kalau ikutkan due date yang sepatutnya juga sama.. 27 Mac 2012, tapi saya melahirkan pada 20 Mac, Kak Yan pula melahirkan pada 17 Mac.. Anak kami sebaya! Tapi Kak Yan dapat baby Boy.. Si comel Anaqi.. (^_^)

Saya masih ingat mesej Kak Yan.. " Jgn tak jadi tau, kak ada belikan baju untuk Insyirah.. geram tengok baju baby girl.." alahaiiii...

Hakikatnya...
Manusia hanya merancang, namun Allah ada perancangan lain lagi untuk kita.. Malam tu, kami betul2 tak dapat jumpa.. Saya cuba mesej Kak Yan untuk minta confirmation, tapi pending sehingga jam 9 malam.. Rupanya, henpon Kak Yan low bat.. Dorang sekeluarga pula on the way balik dari Ranau.. Tapi hati kami masih kuat nak jumpa walaupun jam dah tunjukkan pukul 9 pm.. Tengah nak bersiap tiba-tiba Insyirah pula meragam.. Semua tak kena, mungkin sebab dia nak perhatian, saya suakan susu dia tak mahu.. Saya cuba dodoikan dia, mana tahu terus tidur.. tapi sebenarnya Insyirah cuma mahukan perhatian umi dan abi.. Keadaaan tu buat saya nekad, batalkan pertemuan.. fuhh.. saya kecewa. Dan saya tahu Kak Yan juga kecewa.. Namun, itulah takdir Allah swt.. Saya tau pasti ada hikmahnya..

Esoknya, saya niat untuk jumpa Kak Yan di Airport seandainya ada kesempatan, selepas hadiri seminar.. Malangnya saya tiada kenderaan, Abi Insyirah pula sangat sibuk dan tak dapat nak balik keja awal.. Mungkin inilah takdir perancangan kami untuk kali ini selama hampir seminggu Kak Yan di Sabah, sehari pun kami tak dapat berjumpa...

Saya cuba terima semua ini sebagai tarbiah daripada Allah swt.. Sememangnya kita mampu merancang apa sahaja untuk kehidupan di hari esok dan di masa hadapan.. Namun, hanya Allah yang maha mengetahui takdir kita walau untuk sesaat yang akan tiba.. Maka apapun kemungkinan yang akan kita lalui, kita kena sedia.. terima.. dan redha.. Percayalah, Allah merancang sesuatu yang lebih baik untuk hamba-hambaNya.. Dia lebih mengetahui segala perkara yang tidak pernah kita ketahui..

Saya akan tetap terus berdoa agar dipertemukan dengan Kak Yan suatu masa nanti... InsyaAllah.. (",)

No comments:

Post a Comment

what do you think?