Tuesday, March 12, 2013

penyusuan ke 11 bulan..

Assalammualaikum

Saat ini, saya tak punya banyak kerja yang dikejar2 nak siap. Alhamdulillah. Bolehlah bernafas sekejap. Kebetulan lagi, bos saya tak ada. Jadi, kawan saya blog usang kesayangan ne jugaklah. Tak tau nak cerita apa sebenarnya. Saya rindu nak cerita pasal penyusuan pada Insyirah. Banyak masa dah berlalu, saya tak ada lagi buka cerita pasal bf story kan...
Rindu pulak...

Saya masih menyusui Insyirah. Insyirah masih mengempeng dengan saya. Huhu. Malah sekarang dah pandai baring sendiri dipangkuan ummi. Dah pandai buka baju umi sendiri.. amboi..amboi.. Insyirah macam tu lah. Makin manja. Malah dia makin manja dengan abi dia. 

Nak story pasal pumping pula..? Ya, Insyirah masih saya bekalkan susu ibu ke taska. Dia masih mendapat susu terbaik di dunia sehingga saat ini. Cuma Insyirah dah mula diberikan suppliment. Saya ada bagi dia minum susu kambing juga. Itu kan sunnah rasulullah. Setakat ne, ia baik untuk Insyirah. Insyirah pun mudah terima. Perut tak meragam. Poo poo pun oke saja. Syukur... Moga Allah berikan lebih banyak hikmah dan tersimpan seribu satu manfaat daripada amalan sunnah rasulullah itu... 
Err.. cuma.. saya tak nafikan, dipenghujung febuari lalu, saya dah mula berhenti mengepam secara perlahan-lahan... Setakat ne saya hanya bergantung pada stok susu yang ada, dan masih mampu membekalkan Insyirah dengan susu terbaik di dunia...

Nak tau kenapa saya dah mula berhenti mengepam..?
Bukan tak ada susu, jauh sekali malas... Andai saya masih mampu, saya tak pernah terfikir untuk berhenti.. Tapi, Allah itu maha adil dan berkuasa. Takdirnya tiada siapa dapat menduga, tiada siapa mampu menentang. Di waktu lain saya akan ceritakan... Saya yakin ada hikmah yang lebih besar daripada apa yang telah berlaku saat ini.. Saya percaya!
Insyirah masih mahu mengempeng. Saya tak pernah terfikir untuk jauhkan dia dari saya. Saya tak sanggup pun. Saya akan terus menyusui dia sehingga ke titisan susu yang terakhir.. InsyaAllah. Moga Allah izinkan.. dan beri kesempatan.

Setakat ini, proses penyusuan berjalan lancar saja. Kalau malam, saya tak bagi Insyirah menyusu botol langsung. Saya simpan stok yang ada. Dan memandangkan pagi hari dia dah diberi dengan susu kambing jadi malam dia kena menyusu saya sepenuhnya. Insyirah masih bangun menyusu tengah malam. Dan saya masih susui dia macam biasa. Alhamdulillah, Insyirah dah boleh terima perubahan pelan-pelan. Maklumlah, dia dah semakin membesar. Ada masa semakin mudah jaga dia. Ada masa dia nakal sangat. Kuat main. Pandai pilih umi dan abi dah sekarang. Manjanya lebih pada abinya... Haiii Insyirah.. Insyirah..

Budak ne dah pandai merajuk pula tau. Kalau saya marah-marah dia sebab nakal dia akan minta abi ambil dan bawa dia lari dari umi.. aduhai budak 11 bulan ne.. belum sampai setahun pun lagi.. Kadang-kadang lucu juga. Saya mula teringat-ingat perangai dia bila dah sampai pejabat. Huhu..

Ada masa tu, saya jadi sedih sangat bila masa satu hari Insyirah banyak terbuang dengan pengasuhnya. Sedangkan bila saya dah balik kerja, dia dah mula mengantuk dan minta didodoikan. Kesian.. Saya tau masa satu hari tu, Insyirah juga rindukan saya. Dia pasti berharap, saya yang akan menjaga dia selama 24 jam...

Kalaulah umi mampu lakukannya sayang... (".)

No comments:

Post a Comment

what do you think?