Wednesday, March 27, 2013

diari adik - part II

Assalammualaikum

Mula-mula saya nak khabarkan yang InsyaAllah, saya OK.. (^_^)

Walau dalam 'keadaan sekarang', saya gagahkan jua diri untuk update entry ne.. Entry berlabelkan 'adik'.. Sebelum ne, label 'adik' tak ada lagi... Sejak saya disahkan mengandung kali kedua, saya nekad nak celoteh pasal adik Insyirah juga. Cuma, sebenarnya saya niat setelah kandungan masuk hampir ke 4 bulan baru nak uwar2kan. Minggu lalu, saya baru nak start, tapi setiap detik masa itu dalam jagaan Allah swt. Kita tidak tau apapun yang bakal berlaku walau dalam tempoh sesaat sekalipun.

Saya ada khabarkan yang saya sudah mula berhenti mengepam di pejabat. Salah satu sebab nya saya mengandung. Di awal kandungan saya masih mengepam. Yalah waktu mengandung hormon dah banyak berubah. Air susu jadi kurang. Biar dapat 3 auns pun saya tetap simpan. Syukur stok susu Insyirah masih banyak, jadi saya manfaatkan stok susu yang ada sebagai bekalan Insyirah ke taska. Di rumah saya bagi direct saja walau saya rasa perit. Sebab tym preggy segala keadaan berubah.. semuanya sensitif.. boleh rujuk google ya.. ^_^

Kenapa saya stop pumping di ofis..? Bila hormon badan dah berubah saya mula alami alahan mengandung. Badan tak sihat, muntah, loya, gastrik, demam dan macam-macam lagi. Semua tu buat saya tak larat sama sekali. Untuk kandungan ke dua ne, dah banyak MC saya digunakan sebaiknya.. huhu 
Jadi, waktu tu lah saya fikir berhenti dulu, saya masih ada stok dan masih boleh bagi direct as long as tiada masalah.. Oh ya, jangan tak tau ya, ibu yang sedang mengandung masih boleh menyusui anaknya selagi tidak ada masalah dengan ibu dan kandungan... InsyaAllah tiada mudarat.. boleh google k..

Perasaan mengandung anak ke dua?
Hehe.. Excited tetap ada.. Tak sangka dah nak dua..?!! Angan2 dah nak bagi tandem nursing (penyusuan berganda) untuk anak-anak.. Nak buat stok susu banyak-banyak daripada waktu Insyirah mula-mula lahir dulu... Emmm... siapa tau, ujian Allah datang pada saat-saat yang tidak kita jangka..

Daripada apa yang saya kongsikan sebelum ne.. semuanya nampak masih tak pasti... Saya cuba untuk kuatkan hati.. Apapun yang akan terjadi, semuanya takdir Allah, tiada siapa mampu halang, kena redha, terima dan kuat.. Saya yakin ada hikmahnya.. Syukur Abi Insyirah dan seluruh keluarga sentiasa bersama saya untuk hadapi kesukaran ini..

Tanggal 26 Mac 2013...
Petang hari saya dibawa abi ke Hospital Papar sebab darah keluar semakin banyak. Saya terus dirujuk ke unit kecemasan. Doc buat scan. Sekali lagi doktor sahkan yang kandungan masih ada. Baby masih terletak kukuh di rahim. Masih bulat dan sempurna. Dan saya masih cuba bertenang. Daripada apa yang doktor katakan seolah-olah tiada apa-apa masalah. Tiga doktor yang berlainan telah saya temui. Kesemuanya berpendapat kandungan ok. Cuma mereka tak kata yang ia tak akan gugur, itu tidak dijamin kerana saya alami pendarahan. Malah sudah semakin banyak. Pagi tu saya dah mula rasa cramped di bahagian bawah perut. Makin kuat daripada malam sebelumnya.

Saya tanya jantung dan denyutan. Doktor kata baby masih terlalu kecil untuk mengesahkan denyutan jantung. Ok.. saya malas dah nak tanya banyak. Then doktor kata nak cek bawah, nak pastikan ada bukaan rahim atau tidak. Kalau ada, confirm akan gugur mungkin tunggu masa. Dan mungkin saya akan masuk wad. Ne yang paling saya tak nak, kena tahan dalam wad.. Insyirah macam mana..??!! Waktu ne lah saya selawat dan zikir tak berenti.. Saya serahkan segalanya pada Allah, dan doa supaya tak masuk wad..

Macam biasa, saya request perempuan untuk cek bawah. Gila saya nanti kalau doc lelaki yang buat. Silap-silap Abi pun akan gila nanti.. Hehehe.. Nauzubillah.. Ok, memandangkan tiada doktor perempuan yang tgh duty, nurse yang buat. Saya lagi trust nurse dari doktor bila buat cek bawah tu. Hah itu yang banyak saya dikhabarkan.. nurse lagi bagus.. Ntahla.. Lepas selesai cek bawah, nurse yang baik hati tu senyum kat saya, then cakap "tak ada bukaan la sayang " Ya Allah syukur.. syukur saya tak akan ditahan dalam wad.. dan syukur yang mmungkinkan potensi gugur tu tak ada tapi... kenapa darah saya semakin banyak keluar.. dan kenapa bawah perut saya makin boleh tahan juga sakitnya..

Saya dah boleh pulang rumah dengan berbekalkan surat cuti sakit selama seminggu untuk rehat, dan tarikh temujanji seterusnya...

Waktu pulang tu, saya dah rasa sakit bawah perut makin kuat.. sehingga waktu maghrib, sakitnya ya Allah.. TIADA BEZA SAKIT SAAT MELAHIRKAN!!! Waktu ne saya dah pasrah, janin yang saya kandung tunggu masa nak keluar... Mama dan Kak Nisa bagi saya kekuatan, dorang dah ada pengalaman tu, memang janin dah nak keluar..

Saya makin sakit, saya ggahkan diri untuk solat maghrib walau seluruh tubuh saya dah bergegar tahan sakit.. Daripada solat berdiri, saya solat duduk.. Sehinggalah saya membongkok secara automatik.. ntah refleks tahan sakit kut.. Sakit nya memang serupa waktu nak lahirkan Insyirah dulu.. Tak ada beza.. 

Abi dah mula panik, tanya apa yang dapat dia buat, saya kata tak ada apa, tolong bacakan yaasin saja.. Abi buat apa yang saya minta, sambil peluk erat bahu saya.. usap kepala saya.. Saya genggam sejadah kuat, tu pun refleks juga kut tahan sakit..huhu.. Saya suruh abi pergi surau sebelum azan isyak, tak payah tunggu saya.. Saya yakinkan dia tiada apa yang perlu dia risau, dirumah semua ada.. mama, kak nisa.. kak eta.. Dengan berat hati, dia melangkah juga.. dan sempat pesan saya, baca yaasin, dia juga cakap yang dia yakin saya wanita yang kuat.. Wah! hilang kejap rasa sakit tu.. hihi.. Tapi memang sakittttttt... Urrhhh!!!

Saya doa, sambil usap perut, moga adik baik, kasihankan umi.. keluar sekali ya sayang.. Moga Allah mudahkan urusan ini..

Saya capai Yaasin.. Sakit makin kuat, tangan dah menggeletar tahan sakit.. Saya buka dan baca ayat-ayat suci dalam surah yaasin, dan saya masih ingat sehingga ayat ke 45, "Wa'iza qilalahumuttaquma baina aidikum wama khalfakum la'allakum turja'unnn.."            burrrrfffff...!!! subhanalllah... puasnyaa... Saya rasa dah basah sangat waktu tu dan terus ke tandas..


*****
Sebaknya tengok janin adik.. Subhanallah, memang adik masih bulat sempurna dibalut uri.. 3 orang doktor yang saya temui dah kata.. baby masih terletak kukuh dirahim.. masih bulat sempurna.. Adik tak pecah.. Masih bulat cantik.. Sya boleh nampak dia dah terbentuk, cuma tangan dan kaki tak keluar lagi.. Bila abi sendiri tengok saya tau dia juga sebak.. Abi cuma ucap Innalillah.. tapi mata abi berkaca.. Ssshh.. itu rahsia.. huhu!

Malm tu juga abi kubur adik. Saya tanya kalau perlu kita bawa janin ke hospital tapi abi tak nak.. Jadi kami sempurnakan janin adik malam tu juga.. Selesai saja urusan mengubur, saya tak tau nak kata apa.. abi kuatkan semangat saya agar redha.. pasti ada hikmah selepas Allah bagi ujian.. 

Ya, InsyaAllah saya redha... Adik anak yang baik, dia pasti mendoakan umi abi di sana... InsyaAllah.. 


27 Mac 2013
Saya re-check ke klinik, alhamdulillah, abortion complete.. Tiada yang tinggal, rahim dah bersih sepenuhnya.. Tak payah cuci, nak buat D & C segala.. Syukur Allah mudahkan..
Doktor cuma bagi surat untuk refer pada hospital...

*****

Walau, adik masih berbentuk janin, belum sempat umi lahirkannya, tiada rezeki untuk umi jaga amanah Allah yang kedua ini.. tiada peluang untuk umi menyusuinya... Tapi adik pernah singgah di rahim umi selama 3 bulan... 3 bulan yang cukup hebat buat diri ini...

Banyak kenangan yang mengusik jiwa di bulan Mac ini...
Moga ada hikmah yang lebih besar dariMU ya Rabb...

Saya masih ada dua insan kesayangan saya..



SELAMAT BERPANTANG PUAN SAFRAA!! huhu..

1 comment:

  1. terima kasih @hendrawati, menjadi seorang ibu banyak mengajar kita untuk jadi lebih tabah dan berlapang dada kan.. ^_^

    ReplyDelete

what do you think?