Sunday, March 31, 2013

great holiday!!

Assalammualaikum

Hari ini hari ahad...? Wah, cuti dah nak berakhir... Saya bercuti selama 4 hari bekerja, dan 3 hari cuti umum... Maka sudah 7 hari saya dirumah, berehat dan berulit bersama Insyirah.. Yeaayyy... Cuti yang panjang untuk seorang pekerja kerajaan yang penuh dengan peraturan dan saki baki tugasan yang ditinggalkan... Tapi masih saya anggap sangat pendek bagi seorang ibu dan isteri.. Huhu..

Sungguh saya rindukan cuti!!! Saya mahu bersama Insyirah 24 jam lagi setiap hari... Tapi, tanggungjawab lain kena saya ambil peduli..

Terima kasih Ya Allah, kerana beri saya kesempatan untuk bersama Insyirah selama seminggu sekurang-kurangnya siang dan malam... Hasil daripada cuti rehat yang diberikan doktor hospital kepada saya.. Cuti rehat untuk ibu mengandung yang mengalami masalah pendarahan kecil sehingga berakhir dengan keguguran... Minggu yang penuh dengan pengisian yang mencabar.. Yang memerlukan setinggi kudrat untuk mngahadapi dugaan dari segi fizikal dan mental.. InsyaAllah saya kuat..  ^_^ v

*******
Esok pula bagaimana..? huhu 
Kebetulan, masalah yang saya hadapi di saat saya memang memerlukan cuti rehat yang panjang daripada memikirkan keadaan di pejabat dengan timbunan kerja yang membingungkan.. Errgghh.. Minggu lalu sebenarnya minggu audit  (dalaman) untuk Persijilan MS ISO tahun ne.. Tak nak fikir lah, Doktor dah bagi cuti kan.. Tengah kita sakit dan bermasalah, ko ingat ada hati lagi aku nak fikir pasal pejabat? baik fikir rumah dan anak.. hehe.. Ups! kontrol.. Positif, sabar dan lapang dada.. Besok kena niat baik2, kerja untuk ibadah pada Allah.. In shaa Allah..

Sebelum ne, bos pun suruh rehat dan tak payah fikir kerja, cuma waktu saya maklumkan pasal MC tu, ada juga dia minta izin untuk kol kalau ada masalah berkaitan yang memerlukan pertolongan saya, sebab waktu tu audit kan.. Bimbang dia bingung nanti.. Tu la beza bos dengan pekerja.. Ada manusia jadi bos tapi tak sebijak pekerja.. Orang bodoh mintak orang bijak kerja ngan dia.. Tapi kenapa dorang jadi bos ekk? Hehe.. Eh janganlah fikir bukan-bukan pula, saya tak mengata bos saya k.. Bos saya baik dan sangat bertimbang rasa.. Syukur Allah mudahkan urusan kerja saya dipejabat.. ^_^ v

*******
Ok.. Esok punya cerita tunggu esok sajalah ya, janji niat baik dan hati kena sentiasa positif.. tenang dan lapang dada...

Saya cukup hargai cuti 7 hari siang dan malam bersama Insyirah. Bestnya jadi suri rumah sepenuh masa.. Itulah cita-cita saya sekarang. Nak jadi suri dalam hidup suami tercinta dan ibu terbaik buat anak-anak saya... Jalannya masih saya fikirkan.. Segalanya bergantung atas izin Allah swt.. Saya dah kerja 5 tahun lebih, dari bujang sampai dah kawen dan beranak, dari hanya kelulusan stpm, sehinggalah saya berkesempatan menggenggam segulung ijazah.. Bila suarakan niat pada orang tertentu, minta pandangan dan pendapat, setakat ini tiada yang bersetuju dengan keputusan saya untuk jadi surirumah...kecuali abi.. =)  Jangankan orang, saya sendiri bila fikirkan soal taraf hidup yang makin meningkat, memikirkan bimbang ilmu yang sekian lama dituntut semakin pudar hilang begitu saja.. Berat juga nak buat keputusan. Tapi kalau nak fikir jauh, soal masa depan anak-anak.. Emm.. Tak salah tau kalau saya tak fikir panjang terus berenti.. Ehehe.. Tapi tak boleh main langgar je.. Kena positif ok.. Sebab tulah, yang paling penting berserah pada Allah, minta petunjuk.. In shaa Allah. Janji Allah itu pasti... Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA.. kan?!

Kalau diberi peluang, saya mahu cuti panjang lagi.. Cuti yang saya mohon sendiri.. Saya harap bukan kerana sakit pula.. Maksud saya, mungkin cuti panjang yang saya minta semata-mata untuk keluarga... Manatahu Allah tunjukkan saya jalan untuk terus berada disisi anak-anak setelah bersama untuk tempoh waktu yang lama.. kan..kan.. 

*******
Insyirah sekarang semakin membesar. Dia sepatutnya sudah perlu untuk mula mengenal "pelajaran". Saya dah mula membiasakan Insyirah dengan lagu-lagu Alif Ba Ta.. dan ABC.. Mula-mula saya akan pastikan dia mengenal huruf jawi dulu, agar mudah lidahnya menyebut setiap ayat-ayat dalam Al-Quran. Itu yang abi pesan. In shaa Allah. Menjadi ibu menggalakkan saya untuk belajar kursus baru dalam hidup. Saya kena belajar semula untuk dapatkan ijazah sarjana dalam bidang ibu dan rumahtangga.. hehe. Tapi seriously, memang best dan enjoy! Sekarang kalau nak jadi ibu, kena banyak membaca dan belajar.. Yela nak turun ilmu pada anak kan? hehe... Ibu bapa adalah permulaan anak-anak. Kita kena jadi baik dulu, baru anak ikut. Kita kena pandai belajar dulu, baru anak ikut. Nak anak ikut rajin membaca buku pelajaran dan Al-Quran, kita kena mulakan dulu.. confirm anak ikut. In shaa Allah. Saya ibu baru yang masih merangkak.. Jom sama-sama saya untuk dapatkan ijazah sarjana ibu mithali.. Hahaha..

Mudah-mudahan.. 
Insyirah, umi cuba untuk menjadi ibu yang baik untukmu sayang..
Sebagai insan biasa, umi juga kadang-kadang mudah mengeluh, bukan marah padamu atau menyalahkan takdir Allah.. Namun, umi juga manusia lemah sayang...

Moga kau kan menjadi muslimah solehah yang memperjuangkan agama Allah ke jalan yang benar.. Yang menyayangi dan mendoakan orang tuamu nanti...
Insyirah.. Umi cuba dan cuba untuk jadi ibu yang terbaik buatmu...

*******
Bagaimana kalian?
Saya yakin kalian juga berdoa perkara yang sama kan... Moga Allah jadikan kita ibu-ibu yang hebat..

Jom terus manfaatkan cuti yang ada untuk membelai yang tersayang.... ^_^ v

Jalan-jalan di cuti yang terakhir untuk minggu ini... Comel kan diaaaaa...
#Budak yang dah breastfeed selama 1 TAHUN 1 MINGGU 3 HARI... #Alhamdulillah...



No comments:

Post a Comment

what do you think?