Wednesday, March 20, 2013

Ada syurga di hatimu...

Assalammualaikum

Hati saya sedikit tenang hari ini.. Alhamdulillah.. Abi banyak bagi nasihat semalam.. Terharu! Syukur Allah kurniakan sahabat atau suami yang baik.. Sentiasa pandu saya ke arah pemikiran yang positif tanpa ada sedikit pun pandangan buruk dengan ujian Allah. 

Kadang-kadang dalam pada kita perlu untuk buat keputusan, kita perlukan sokongan. Baru-baru ne saya terpaksa buat satu keputusan yang saya kira sebahagian besar mungkin mempengaruhi kerja atau masa depan saya. Ooppss.. bukan berenti kerja ok.. hehe belum lagi.. Cuma, pergerakan dari satu level kepada satu level yang mungkin lebih tinggi. Saya kena fikir panjang. Dalam pada tu saya perlukan orang -orang penting disisi saya untuk berkongsi idea, cadangan, nasihat dan tunjuk ajar. Saya masih tak mampu untuk memikirkannya sendirian. Sebab perlu ambil kira pandangan orang-orang yang saya sayang juga. Namun di akhirnya, saya sendiri yang akan putuskannya... Syukur, ia mudah dan lancar saja. Andainya keputusan yang saya buat mungkin banyak mengecewakan beberapa pihak.. Saya yakin untuk saya dan keluarga, pasti ada hikmah yang jauh lebih besar.. Tidak hari ini atau esok saya nampak hikmahnya, mungkin di kemudian hari.. In shaa Allah..

Saya percaya dengan takdir Allah. Abi Kata jangan pandang belakang. Setelah buat keputusan, mungkin juga akan ada ujiannya.. tapi, cuba cari hikmah.. hikmah.. dan hikmah... yakin pada Allah swt..
Ya... Saya akan cuba untuk sentiasa tenang, lapang dada dan berfikiran terbuka. Mungkin saya dah sia-siakan satu peluang yang orang nampak macam besar.. rugi untuk saya.. Tapi, saya yakin disebalik kerugian di mata orang, Allah pasti simpankan satu keuntungan untuk saya dan keluarga. Mudah-mudahan. Saya tak harap, dapat gantian esok atau lusa.. Saya percaya dengan takdir Allah. Positif..positif.. dan positif.. In shaa Allah..

Untuk satu perkara yang merunsingkan saya sejak kemarin, saya dah hampir lupakannya. Tiada makna untuk saya fikirkan jika ia membawa kepada sangka-sangka buruk, cakap-cakap negatif dan segala-gala yang tidak baik. Kata abi tiada hasilnya selain menempah masuk ke pintu neraka.. Nauzubillah.. Takutnya.. Betul kata abi.. lebih baik saya terus bertenang. Buat kerja. Buat perkara yang berfedah andai ada ruang santai di waktu kerja. Untuk hal-hal begitu kata abi, kena elak-elak. Jangan bawa diri kepada perkara yang bakal membawa kita ke arah yang tidak baik. Percayalah. Kenapa Allah uji kita dengan semua ne pasti ada kelemahan kita yang Allah nak tegur. Itu tak mustahil. Mungkin kita tak sedar sebelum ne jadi Allah tegur dengan cara begini. Daripada kita menyalah-nyalahkan, lebih baik teliti dan muhasabah diri. Betul kan!!

Saya suka berbicara dengan abi. Selain mengadu pada Allah swt. Saya percaya, dia akan cuba cuci fikiran saya untuk berfikir jauh dan menuju arah yang lebih baik. Syukur... 

Moga Allah sentiasa pelihara hati saya dan keluarga. Moga saya akan sentiasa sedar dan muhasabah diri sentiasa dari terus berburuk-buruk sangka... Nauzubillah.. 

Andai kita masih mampu untuk bersabar, menganggap menghadapi ujian dunia dengan redha itu sebagai saham ke akhirat, terus berlapang dada dan menjadi orang yang sentiasa husnuzhon... Pasti ada syurga di hatimu... ^_^ 

Wallahualam.. (",)


No comments:

Post a Comment

what do you think?