Monday, March 25, 2013

diari adik... (",)

Assalammualaikum

Beberapa hari ne, banyak perkara yang agak mengejut saya lalui... Daripada satu ujian kepada satu ujian yang lain pula. Macam tulah kehidupan kan.. ada waktu segalanya baik.. ada saat Allah uji kita dengan perkara-perkara yang kita tak jangka sama sekali. Ujian Allah, memang itu janjiNYA sebelum kita diciptakan lagi...

Suka dengar lagu bapa..

Cubalah renungkan
Hidup kita di dunia
Mengapa Allah
Menciptakan kita

Berapa lama kah 
Usia diberi-NYA
Akan kemana
Pergi sudahnya..

Lahirnya Manusia
Bersih dari dosa
Umpama kain Putih
Berseri bercahaya

Semoga dewasa
Kekallah ia
Beamal dan Bertaqwa
Pada yang Esa

Sempurnalah usia
Tanpa dipersia
Dunia dan akhirat
Hidup mulia....

Benar-benar, menyedarkan saya tentang hakikat kehidupan... Tujuan hidup, menjalani ujian Allah swt..

20 Mac 2013
Ingat tak, hari ulangtahun kelahiran Insyirah yang pertama... Alhamdulillah dia dah setahun.. Besar dah anak umi.. Syukur.. Insyirah ada potong kek tau, sekali dengan abi dan neneknya.. Sebab tarikh lahir diorang selang sehari dua je.. So, potong kek sekali.. Tak buat majlis pun, saja potong kek, ambil pic untuk kenangan.. Tapi tak dapat share pic.. huhu sori..

22 Mac 2013
Saya ada kongsi entry pasal penyusuan Insyirah yang sudah sampai setahun.. Alhamdulillah.. Dan, ingat tak diakhir kalimah saya.. huhu.. Saya khabarkan yang Insyirah akan dapat adik InsyaAllah oktober nanti kan.. (",)

24 Mac 2013
Saya mengalami pendarahan kecil... Sikit saja, tapi sudah buat hati berdegup kencang... Tapi saya cuba relax.. Abi ada kerja yang betul2 tak dapat elak waktu tu, dan saya sangat faham. Saya pegi klinik sendiri dan tinggalkan Insyirah dengan mama. Selama perjalanan saya tak putus2 doa dan selawat... Moga tiada kaitan dengan segala yang negatif... Amin..

Sampai di klinik. Saya mula bagitau masalah. Then, doc putuskan untuk scan..
Aduhh.. berdebarnya saya...
Bila scan, doc nampak macam tercari-cari sesuatu, hampir 10minit tunggu, baru dia cuba terangkan...
"Baby ada. Dalam keadaan baik." 
Saya tarik nafas... lega..
"Tapi...."
Laa.. tak habis lagi..
"Saya tak nampak denyutan jantung"
Ya Allah.... Waktu ne saya yakin wajah saya dah bertukar secara automatik dan saya tak tau dah macamana keadaan rupa saya... sebab doc, tunjuk muka simpati...

Then, dia teruskan..
"Tapi saya masih tak sure dan tak dapat pastikan yang kandungan puan tiada jantung..cuma saya memang tak dapat detect denyutan, saya syorkan puan rujuk hospital.. kalau tiada kepastian daripda hospital juga, puan usaha jumpa pakar ya..saya akan bagi surat untuk perhatian hospital"

Waktu ne saya cuba tahan perasaan. Saya pujuk hati sendiri agar bertenang, dan cuba berlapang dada... Saya kena redha apa pun yang akan terjadi selepas ini...

Sebelum tu, doktor juga ada bagi hint... Ada beberapa petanda buruk yang saya hadapi..
1. Saya alami pendarahan, di mana ia boleh disifatkan sebagai tanda2 awal keguguran
2. Beza usia kandungan saya mengikut perkiraan tarikh haid terakhir dan usia kandungan melalui scan agak jauh, ikut haid kandungan berusia 11 minggu +.. ikut scan baru 9 minggu +.. Tapi doc ada cakap juga, kalau scan memang kadang-kadang lewat daripada perkiraan haid..
3. Doc tak dapat detect denyutan..

Ok.. saya terima dengan minda terbuka tapi... Saya cuma manusia biasa yang terlalu lemah.. Hati saya sebak, walau berkali-kali saya pujuk diri, apapun yang terjadi adalah atas izin Allah dan itulah takdirNYA... Saya yakinkan diri bahawa pasti ada hikmah yang lebih besar yang Allah sediakan untuk saya dan keluarga... Ya Itu sudah pasti..

Tapi saya tak mampu menahan kesedihan...


25 Mac 2013
Saya dan abi sama-sama ambil cuti untuk rujuk ke hospital kerajaan. Macam yang doc swasta nasihatkan.. Saya pegi juga..

Sampai hospital kes saya dirujuk ke zon kritikal. Dikira sebagai kes kecemasan. Then saya ulaskan semuanya.. 
Doc buat scan lagi...

Doc : Kandungan ok.. Jantung pun ada.. Ok..
Aikk..??!!
Saya : Err.. Boleh detect denyutan tak doc?
Doc : Baby still kecil, belum boleh detect sangat.. Tapi so far ok saja..

Saya pening juga.. Tapi doktor masih scan.. Dan last dia cakap ok.. tiada apa.. Saya buat muka seposen! Huhu.. Macam tidak mengerti  akan apa yang terjadi... Dan akhirnya doc tarik scanner balik..

Doc : Kejap.. Saya nak scan sekali lagi..
Dia scan lagi, dan saya ia kan saja... Lama jugak..
Dan akhirnya dia cakap benda yang sama.. Baby ok!

Jauh disudut hati ada kegembiraan dan harapan untuk saya... Tapi...

Masih ada perkara yang merunsingkan juga...

Kalau scan di swasta kemarin beza 2 minggu... (11w - 9w), untuk scan hari ini beza 3 minggu pula.. (11w - 8w)..

Akak nurse yang sedang urus MC saya pula mula tenangkan hati.. "Biasalah tu dik, akak dulu balik2 scan doc asyik cakap rahim kosongla.. baby terlampau kecikla.. last2 masuk 15 minggu ntah macam mana tiba2 baby dah besar.. "

Saya rasa nak cakap balik... "Tapi kak, saya dah bleeding.. =((" Tapi tak terungkap, sebab saya kena gembirakan hati sendiri juga...

Saya masih tidak pasti akan keadaan diri yang sebenar... Saya cuma mampu berdoa, tawaqal dan redha... ya! itu yang paling perlu.. 

Dan, saat entry ini di update.. Pendarahan saya semakin banyak... Pinggang saya rasa ngilu.. abawah perut macam cramped!

Ya Allah... berilah hambaMU ini kekuatan untuk mengharungi semua ini...

Allahualam...

No comments:

Post a Comment

what do you think?