Tuesday, March 12, 2013

bila dah tak suka..

Assalammualaikum

Bila dah tak suka semuanya jadi tak kena.. malas nak layan.. kalau layan pun dingin.. apa yang kita buat atau cakap semua nampak macam salah.. part ne nak salahkan siapa.. buat itu tak betul, buat ini salah.. muncung panjang sedepa saja bila nampak kita..

Haiiii.. macam-macam ragam manusia sekarang kan..
Saya sekadar mengambil pengajaran dan iktibar daripada masalah seorang sahabat.. Kasihan.. dia muda lagi. Tapi dia mengadu pasal orang yang lebih berumur darinya.. sudah lebih 3 tahun dia bekerja ditempat saya bekerja.. kalau ikut kira dah lama juga..

Saya malas juga nak ambil tahu dengan lebih detail, apa punca masalah mereka, yang pasti katanya, si kakak ne macam tak boleh tengok dia buat apa pun. Di matanya semua salah. Cakap pun kena berjaga. Silap sikit, tak kena gurauan mula lah.. jadi perang dunia. Mungkin bila dah tak suka, semua yang kita buat dan cakap mudah jadi tak kena kan. Emm.. saya tak suka ada masalah dengan sesiapa. Saya suruh dia biarkan saja. Buat macam orang tu tak wujud sudah.. Tapi katanya dah cuba, tak boleh juga buat tak wujud sebab dia memang wujud kak.. katanya. Aha, betul juga.

Macam ne saja, saya kata, berlapang dadalah. Maafkan saja dia. Kadang-kadang di pejabat ne, ramai orang yang banyak umur. Tapi Pendek aqalnya. Yang lebih, cuma emosinya. Hehe. Biasalah kan. Kadang-kadang saya berdepan juga dengan orang macam tu. Tapi syukur saya ne jenis yang tak suka beratkan fikiran dengan benda remeh. Buat relax sudah... huhu

Dulu, waktu zaman kak yan masih ada.. saya paling rapat dengannya. Banyak benda saya suka share dengan dia. Dia dah faham saya sangat. Even, kalau saya ada tak senang dengan seseorang, atau melibatkan masalah kerja pun saya mudah meluah dengan dia. Kak yan pun macam tu. Tapi biasanya, kami meluah dari hati kami berdua saja. Kami sama-sama simpan.

Dan sekarang, Kak Yan dah tak ada. Saya kena jadi lebih kuat dan matang. Tak kan ada masalah kena ceri orang untk kita lepas semuanya. Tak boleh. Saya kena berubah. Kawan saya Kak Yan selamanya. Sekarang, bila Kak Yan tak ada, saya cuba berdiri di atas kaki sendiri. Kalau tension dengan seseorang, saya pendam dan buang jauh2 perasaan yang macam-macam. Tak elok simpan dendam. Kalau ada masalah kerja, ada masa saya luahkan dengan bapa. Ya bapa.. dia cukup memahami saya dari sudut kerja. Kadang-kadang dia bantu juga..

Jadi, bila ada kawan atau adik yang mengadu masalahnya pada saya. Saya cukup faham. Dia cuma ingin kurangkan beban fikirannya. Dia muda lagi. Saya faham apa yang dia lalui...

Bertabahlah kawan..
Berlapang dadalh...
Kita cuma manusia yang sama kedudukannya disisi Allah swt..
Maafkanlah... (",)

Kadang-kadang rindu nak meluah dengan kak yan..

No comments:

Post a Comment

what do you think?