Thursday, December 27, 2012

perlu ke beli freezer untuk simpan EBM?

Assalammualaikum

Kata hati saya memang nak ambil freezer.. Itu bergantung pada keperluan masing2.. Macam saya, saya rasa nak sangat ambil satu.. Tapi masih dalam proses mempertimbangkannya semula.. Dan InsyaAllah.. andai diizinkanNYA, january ne maybe..
 
Sebab saya ada perancangan lain juga.. Insyirah masih perlu saya utamakan.. Doakan saya ya.. Moga niat nak pertahankan memberi yang terbaik untuk anak2 tuhan mudahkan.. Saya perlu lebih berusaha untuk kumpul stok susu.. Memang kita hanya merancang. Namun Allah jua yang maha mengetahui perkara mana yang lebih baik untuk hambaNYA.. Mudah-mudahan tuhan makbulkan niat saya.. Harapan saya, abi dan Insyirah juga kut.. hehe
 
Ada beberapa jenis freezer tengah saya fikirkan untuk diambil ne.. Dan masih berfikir nak yang mana satu..
 
CHEST FREEZER
kredit pic for google
 

Ne chest freezer atau dep freezer. Biasanya EBM boleh bertahan selama 6 hingga 12 bulan.. Tapi depends dengan suhu, cara kita jaga, kekerapan buka sebab makin kerap buka tutup makin  berubah2 juga suhu kan.. Tapi kita sendiri boleh pastikan susu kita kalau masih ok, tak bau.. sayang juga nak buang kan.. If masi boleh guna, jangan bazirkannya..
 
Biasanya ruangnya sangat besar. Memang meriahlah letak EBM kat dalam. Nak letak berbotol2 atau berliner2 pun ikut suka hati la.. Nak hambur ja pun bole. Hehe.
 
Tapi biasalah pengambilan freezer ne bakal menyumbang kepada pembayaran bil yang tinggi hehe. So.. are u ready? hihi.. Tawaqal sajalah ya..
 
Dari segi fleksibiliti, ikut cara dan kekreatifan masing2 la. Macam mana nak organize EBM kat dalam tu.. kan..
 
Dan yang ne pula..
 
 
UPRIGHT FREEZER
kredit pic for google
 
Ini pula fleksibel. Macam nak yang ne tapi saya tak jumpa lagi di negeri bawah bayu ne. Kalau survey harga kat intenet lebih mahal if compare dgn deep freezer. Nampak senang ja nak organize susu kan. Bentuk dia memanjang then bole jimat ruang dapur. Tapi rasanya ruang dalam tu agak terhad kalau dibandingkan dengan deep freezer, malah letrik pun akan lebih tinggi. Memang nampak cantik la. Sesuai letak EBM. Agaknya bole tak susun EBM macam susun fail kat ofis.. hahaha..
 
Tak pe.. InsyaAllah. Ada masa lagi kan. Tak payah la beli yang cantik sangat. Asal ada dan memadai ia membantu memudahkan niat dan perancangan, chest/deep freezer ke, upright freezer ke, ok je... hehe.
 
EBM saya nak minta di organize dah. Seakat ne saya cuma bagi Insyirah fresh milk. Selebihnya saya jadikan stok. Dan stok yang sedia ada saya tak kacau lagi.
 
 
 
 
 
Susu2 ne semua nakkan rumah baru yang lebih selesa. Yang juga boleh buat ia semua bertahan. Manatau kan.. ada rezki lagi.. hik3.. InsyaAllah..
 
Kalian doakan ya. Moga Allah swt mudahkan perjalanan menyusui anak ini..
Allahumma ameen..
 
 
Salam sayang..


No comments:

Post a Comment

what do you think?