Thursday, December 6, 2012

MR. MAMA

Assalammualaikum

Tak kisahlah, layout dah jadi super buruk sekarang ne. Saya tetap nak update juga hehe.

Kemarin abi Insyirah cuti. Sampai hari ne. Nak urus ptptn katanya. Bila dia cuti untuk urus sesuatu, saya suruh antar Insyirah ke nursery juga sebab kesian pla dia nanti, takut urusan jadi payah pula. Tapi dia tak nak. Katanya biar dia saja jaga Insyirah. Bukan selalu dapat lama-lama dengan Insyirah. Lagipun kalau hantar nursery, abi terpaksa ke papar juga. Jadi kerja + rugi minyak lagi kan. hehe (kedekut nya saya!). Masalahnya, tengahari nanti dia nak ke LHDN, masuk pejabat ptptn sekali dengan setem duti. Jadi saya offer dirila. Kalau tengahari nak keluar nanti, singgah ambil saya sekejap. Jadi saya bole tolong pegang Insyirah sementara dia berurusan. Ok set! 

Dalam jam 1 macam tu, abi pun ambil saya. Nampak si kecil tu punya excited melompat2 bila tengok umi masuk keta. Eee.. makin manja dan nakal da dia. Masuk di bangunan lhdn, tak pandai diam dah budak tu. Ada saja gayanya. Yang lucunya, bila dia tak nak diam saya dudukkan dia di kerusi di ruang menunggu. Bila saya nak lepas dia pelan2, dia takut. Haha. Penakut juga dia ne. Takut kena tinggal. Insyirah ne, sebenarnya tak susah nak faham. Dia manja. Kalau boleh dia nak kena layan 24jam. Dan rasanya dia nak kita ada depan mata dia setiap masa. Kesian. Kalaulah umi bole jaga dia sepenuh masa. Huhu.. Sudah!

Lepas berurusan di pejabat ptptn, kira nak terus setem duti, tau2 setem habis pulak. Kena pegi hari ne lagi. Nasib baik abi pandai. Siap2 ambil cuti 2 hari. Kebetulan baki cuti masih banyak lagi. Silap2 tak dapat habiskan. Boleh bawa taun depan pula. Then, perut pun rasa lapar sungguh2. Lepas solat terus cari tempat makan. Habis makan je, abi hantar saya balik ofis. Dan dorang balik rumah. 

Kesian abi. Bila saya sampai rumah saja. Kain2 bercuci + berjemur + siap lipat sudah. Tinggal nak kemas dalam almari saja. Insyirah pun dah mandi + makan petang. Nak tunggu umi pulang bagi mengempeng saja. Hihi. Bilik + dapur pun kemas. Yang tak tahan tu, abi siap keluarkan lauk untuk dimasak dan tolong saya potong sayur. Alahai kesiannya abi. Macam mana dia bole buat semua tu dengan masa yang tak panjang. Yalah, kan dari berurusan tengahari tadi. Then, nak urus si kecil yang dah mula banyak ragam lagi.

Saya : Susah tak jaga Insyirah?
Abi : Hehe (Sengih).. Boleh tahan! Manja juga. Tak mau lepas.
Saya : Boleh pula siapkan kerja rumah ya..
Abi : Supaya umi sampai rumah tak tension.. 

Aduhai.. Kesian abi. Berusaha betul dia. Memang saya senang hati sampai rumah. Semua kerja dia siapkan tanpa saya pinta dan harapkan pun. Saya tau bukan senang dia nak buat perkara yang bukan menjadi kebiasaan. Tapi abi anak sulung. Beza umur dengan adik2 juga sangat jauh. Jadi saya tak hairan kalau mudah bagi dia untuk urus semua tu. Abi bukan jenis yang kuat mengeluh. Syukur, dia kuat untuk urus anak yang baru sorang. Hehe.

Yang sungguh2 buat terharu tu, dia paksa siapkan semua kerja untuk elak umi tension. Tak adalah abi... semua tu sudah terlalu biasa bagi umi.. hehe

thank u so much MR. MAMA.. hihi

@sala thai.. abi lapar betul nak makan nasi..
 

2 comments:

  1. Bertuahnya umi insyirah...Alhamdulillah dpt jodoh yg baik..:)..sy tumpg gembira..:)..sy pun bsyukur jg dpt suami yg baik mcm umi insyirah..rajin tlg isteri..syukur kn daling...:)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah yen.. mudahan, Allah lindungi selalu..
    amin..

    ReplyDelete

what do you think?