Monday, June 3, 2013

memaknakan sebuah kehidupan dengan sabar!

Assalammualaikum


Tengahari tadi adik saya kol, nak minta ambil di terminal bila dia sampai kk.. Ceritanya tak dapat bawa kereta sebab masuk bengkel, jadi dia naik bas. So, memandangkan kawasan sekolah tempat dia mengajar tiada bas masuk, dia minta saya tunggu dia di terminal dan hantar ke sekolah Tahfiz An-Nur. 

Sebelum tu, dia bawa saya singgah cari makan, sebab lapar lah tu. Hehe. Saya bawala dia singgah makan di satu restoran ne. Dekat saja dengan terminal Wawasan Plaza KK. Mudah. Tak payah jauh-jauh, dahla memandu kereta berotex harommm!! Hihihi.. Sshhh!!

Restoran ne terletak di Bangunan Harbour City, ada banyak kedai makan sana, korang pilih ja mana suka. Tanak sebut nama la. Ada satu restoran baru buka. Sebelum ne setau saya bukan restoran tu yang beroperasi, tapi restoran lain. Adik saya ne teringin la nak rasa. Deco dalam kedai tu nampak menarik saja. Meja kerusi yang diorang guna pun cantik. Nampak la macam restoran mahal sikit walaupun dari bunting yang dipasang ia cuma restoran mampu makan ececeh! Jadi kami semangatla nak try.


Mula-mula nampak sibuk. Ramai orang. Staff restoran tu pun mundar mandir dan tergesa-gesa hantar makanan. Sungguhpun begitu (aiceh) , masih ada juga staff yang rileks di kaunter. So, ada satu meja kosong tapi masih belum dikemas. Pinggan mangkuk bekas pelanggan sebelum tu masih ada atas meja tu. Tapi kami duduk saja dengan harapan, bila diorang dah nampak kita dduk mesti kelam kabut nak kemas dan ambil order kan.. Tambah lagi restoran baru. Mestila nak tunjuk prestasi yang baik untuk tarik pelanggan. Hampir 10 minit duduk disitu, tiada satu pun staff restoran yang peduli.. Saya balik-balik angkat tangan. Siap cakap london lagi. "excuse me".. Tak cukup dengan tu saya berdiri lagi sambil lambai tangan dengan beberapa staff dia.. Aduhai.. tiada sorang pun yang peduli. Saya dah mula geram. Saya berdiri sambil lambai sorang staff perempuan ne, dia nampak saya.. confirm nampak saya.. Tapi dia cepat-cepat alih pandangan. Lepas tu dengan staff yang sama, adik saya pula lambai tangan.. Dia buat benda yang sama.. Alih pandangan, dan buat-buat tak nampak!!! Fuhh..

Lepastu, ada sorang lagi staff dia hantar makanan di meja sebelah, adik saya pun ambil kesempatan cakap dengan dia.. " Miss, boleh ambil order?" Budak tu angguk. Tunggu punya tunggu budak tu balik2 juga lalu dekat meja kami tapi tak ambil order pun. Tau apa? Kami berdua macam ornang bodoh yang dipulaukan. Sampailah masa budak tu ambil sudu garfu di meja kami.. See? Sudahla kami pelanggan yang baru duduk, dia nak layan pelanggan meja depan, boleh pula ambil sudu garfu yang ada dimeja kami, meja tempat kami duduk tu, masih belum dibersihkan.. Ambil order pun tidak sedangkan kami dah buat beberapa kali permintaan.. Dia siap tanya lagi waktu ambil sudu garfu tu, "baru duduk ka?" sedangkan sebelum tu adik saya dah minta supaya ambil order. Ya Allah, ujian betul... Memang berapi jugaklah.. Tapi sabar.

Adik saya yang tak pandai mengamuk ne pun naik berang, daripada berlaku benda yang tak baik kami pun blah... Hehehe.. 








Banyak pengajaran yang boleh diambil daripada apa yang berlaku.. Pada saya ia bersangkut paut dengan akhlak.. Saya kira, budak-budak tadi tu memang sibuk. Boleh nampak, meja dalam restoran baru merangkak ne pun hampir penuh. Tapi, staff mereka ramai. Malah masih ada yang rileks di kaunter. Oke, kalau mereka sibuk sekalipun, at least bila dah nampak kita panggil, jawablah.. Tak pun bagi signal lah, angkat tangan, tanda 'tunggu sekejap' kannnn?! Mungkin kita boleh la consider sikit.. Tak consider apa lagi bila dah macam org bodoh sanggup tunggu nak setengah jam kat situ.. Mungkin bila dibalas dengan senyuman dan ayat-ayat yang boleh buat kita cair, kami mungkin akan lebih sanggup tunggu lama.. kut! Aiceh..

Tapi tak apa, lepastu kami tetap makan juga, lari bawa diri ke restoran lain..Hehe
Sepatutnya, bila kita baru nak bermula.. Kita patut lebih alert.. Kan..kan.. Ceh! Nak kaunseling pula.. Tiada apa pun sebenarnya.. Benda macam ne, kalau tak sabar, confirm dah hambur semua staff dia, tapi dapat apa juga kan.. Baik diam dan lari. So harap-harap dorang sedar dan faham sendiri. At least biarlah dorang belajar dari kesilapan. Benda ne bukan untuk mereka saja. Tapi untuk kita semua juga. Sekali lagi nota untuk diri saya juga. Banyak benda kena dipelajari. Belajar itu takkan berhenti biarpun dah ada degree. Ilmu Allah ne luas. Bak kata abi yang selalu singgah di telinga saya, "maknakan kehidupan dengan sabar"

Macam adik saya kata tadi, satu keputusan yang kita buat yang melibatkan perubahan perjalanan hidup, bukanlah titik akhir pada usaha memajukan diri.. Banyak benda yang perlu digali dan dipelajari... Majukan diri sehingga nafas kita yang terakhir atas landasan islam... Wallahualam


Moga bermanfaat...

~Nota buat diri~

No comments:

Post a Comment

what do you think?