Thursday, June 13, 2013

Day Two - vacation

Assalammualaikum

8 Jun 2013 (sabtu)

Lepas da balik dari cuti2 sebenarnya tapi tangguh to share story sebab kesempitan masa dan ruang.. Hehe tambah lagi dengan insyirah yang kuat meragam selama bercuti.. Huhu ntah kenapa da dia...

Hari kedua sebenarnya tak banyak cerita... Sebab kami tak jalan kemana... Kebetulan takdir Allah mengatasi segala perancangan manusia lemah... Kan.. Malam sebelum tu mak dan bapa mentua saya rancang nak jalan jauh sikit.. Niat nak ke melaka atau genting, lepas dah habis bincang semua sepakat nak ke melaka.. Ye la, mana sesuai orang tua2 ke genting pula kan.. Hehe mentua sendiri juga yg fikir begitu.. So sewa kereta dah settle tinggal lagi nak tidur tunggu nak jalan esoknya..

Lepas solat subuh, abi mengadu sakit kepala.. Mungkin sebab makan mangga tengah malam, padahal saya yang beria nak makan mangga abi pula yg terlebih menikmatinya.. Hihi.. Tau2 subuh da sakit kepala.. Jadi awal2 lg abi confirmkan tak dapat join jalan.. Mestilah isteri dan anaknya pun tak ikut kan.. Saya tak kecewa pun sebab bila2 masa di lain kali boleh jalan lagi kan.. So saya pun plan nak jaga abi dan Insyirah di hotel saja..

Itu perancangan kami 3 sekeluarga...

Di bilik mertua pula...
Baru nak khabarkan yg kami tak dapat join, Tiba2 mak mertua bagi tau yang bapa pengantin (pakcik abi) bawa ke kenduri tahlil di rumah pengantin lelaki... Tekejut juga kan siapa yg meninggal.. Rupanya, ibu kepada ibu pengantin (nenek aunty noni insyirah) baru saja dikhabarkan meninggal dunia... Innalillah.. Tak terjangka Semua tu kan.. Rombongan sebelah ibu pengantin yang melebihi 30 orang semuanya balik termasuk ibu pengantin juga.. Kebetulan esoknya (ahad, 9 jun) majlis sanding pengantin, so tinggallah bapa pengantin dan adik2nya dan kami sekeluarga, dan ada 2buah keluarga lain lagi untuk ke majlis esoknya...

Dalam masa yang sama, planning nak ke melaka dibatalkan serta merta, tapi mereka semua ke kenduri tahlil.. Kami bertiga memang tak pergilah.. Kena pula abi sakit kepala kan... Kami rehat2 dibalik saja..

Dalam tengahari macam tu, abi khabarkan yg sakitnya dah hilang lepas saya urut dan bawa makan ubat.. Alhamdulillah.. Abi pun bawa jalan2 tempat dekat je... Beli barang sikit, sebab dia rasa serba salah pula.. Bagi saya tak apa sebenarnya rehat dibilik saja sebab risau dengan insyirah.. Entah kenapa kuat meragam betul dia di negeri orang ne... Dah la bumi kl ne sibuk semacam.. Rimas dengan bunyi motor rempit yang menyakitkan telinga... Tak peduli siang malam.. Ishh!!

Apapun kami jalan juga, beli apa yg patut, utk diri, souvenir utk family, kawan... Paling banyak habuan utk insyirah.... Huhu.. Nak juling mata tengok baju budak.. Kena lagi banyak sale area sogo.. Belum lagi baju budak murah2 kat jalan Masjid Jamek tu, lawa ja saya rembat, last2 utk diri sendiri tak ada.. Hihi tak kisah!!

Dalam jam 3 ke 4pm macam tu banyak da gerai pasar malam buka.. Sempat juga singgah.. Sebab saya tak yakin boleh jalan malam bila memikirkan insyirah selalu tidur awal.. Saya tak sampai hati nak bawa dia dalam keadaan tidur.. Kesian.. Masa jalan pun tak panjang sebenarnya dalam 2 ke 3jam round2 kami pun balik hotel..

Balik hotel mandi, solat jamak.. Urus insyirah.. Makan makanan yang telah ditapau sebab tak jamin makan di restoran atau gerai dengan insyirah huhu.. Sekitar jam 7.30 insyirah pun tidur.. Saya pula tengok tv, solat maghrib dan buat apa yang patut..

Sebab tak dapat jalan siang, mereka semua jalan2 di malam hari.. Round sekitar KL, KLCC.. Ntah ke mana lagi saya tak ingat.. Hehe sebab yang pasti saya dan Insyirah pengsan berdua di hotel...
Yeayyy.. Hehe

Pengsan sehingga keesokan hari nya di hari perkahwinan...
Setengah perjalanan ke dewan MBSB, Shah Alam utk ke majlis kahwin aunty noni insyirah.. Saya dikhabarkan dengan berita yang cukup mengejutkan....

Will be continued... :-(

No comments:

Post a Comment

what do you think?