Saturday, October 13, 2012

counseling time

Assalammualaikum

Tau tak, tadi waktu saya update new item in my blogshop idea saya mencurah curah nak share sesuatu. Bila saya buka new post kat personal blog ne, saya jadi tak tau nak cerita apa tadi ya.. hehe

Ada perkara yang saya rasa teringin nak luah disini. Bukan lah berat sangat. Its common situation. Siapapun biasa mengalaminya. Cuma setiap perkara yang berlaku tu ada hikmahnya kan. Jadi, hikmah itu yang ingin saya kongsikan. Saya tak tau macam mana nak susun ayat. Takut tersilap sebut atau cakap walaupun hakikatnya saya cuma menaip.. ^_^v

Hari rabu lalu, saya ada ikut kursus anjuran ofis. Semua staff pun join sekali. Kursus Perkhidmatan Kaunseling. Sebab ofis saya baru diperkenalkan dengan khidmat kaunseling dan dah ada beberapa orang kaunselor terpilih dikalangan staf. Tak ada apa yang penting pun sebenarnya. Sikit saja saya nak share. Rasa best sangat dengar kursus tu. Penuh ilmu. Penuh pengajaran. Bunyinya macam pelik saja kan. I believe, if u know someone of my collague, mesti korang rasa nak tau best manala kursus kaunseling tu sampai saya nak share dalam blog kan..

Bayangkan, waktu penceramah bercakap, aircond dalam dewan tu rosak. Dewan punyala besar. Nampak sangat penceramah tu berpeluh dan berkali-kali juga cakap dengan staf yang dia rasa panas. Tapi dia tetap cool dan sampaikan ceramah dia. Tapi saya pun dah tak ada benda nak buat, of course saya dengar seikhlas hati ceramah dia. huhu..

Saya suka part dia cakap, " bila kita berselisih faham dengan seseorang, cuba teliti diri.. Dirilah yang dahulu kita lihat sebelum tuding jari menyalahkan orang lain. Masalah tak kan selesai seandainya, kita asyik lihat orang lain"
"Seandainya, kita telah sedar akan kesalahan diri kita, maka kitalah yang perlu berubah. Jangan mengharap orang lain akan berubah. Apabila kita berubah, InsyaAllah, orang yang memusuhi kita juga automaticly akan berubah!"

Itu yang selalu saya cakap pada diri.. That's why saya rasa ceramah tu best. Ia banyak merungkai perasaan saya.. (uekk!) Bukan saya nak kata saya selalu bertengkar dengan orang. No! Bukan juga nak kata saya selalu positif.. tidaklah.. Cuma saya rasa kata-kata penceramah tu banyak menyedarkan orang lain juga. Bagus kan..
Saya bekerja dalam situasi yang dikelilingi oleh ramai ibu-ibu, bapa-bapa yang veteran. Sangat ramai. Pengalaman mereka jauh lebih luas, berbanding dengan perjalanan hidup saya yang selangkah cuma kalau nak dibuat bandingkan.. Jadi corak pemikiran pasti jauh juga bezanya, walaupun banyak yang dapat kita pelajari. Ada jenis-jenisnya yang banyak umur, tapi tak banyak fikir, ada juga sebaliknya. Ada juga umur dan fikir tak jalan sehaluan. Itu biasa. Namanya juga manusia biasa.

Tiada apa yang menarik sangat yang saya nak share sebenarnya.. Kadang-kadang susah kita nak kongsikan, dan ada baiknya kita telan dan simpan saja.. So, that's all! huhu.. aha.. nites!

No comments:

Post a Comment

what do you think?