Tuesday, October 23, 2012

Bahagia itu sampai bila?

Assalammualaikum

Semua orang nak bahagia kan... tiada sorang pun di dunia ne nak merasa derita, duka, susah hati.. Semua  mau yang baik-baik saja.. Bila Tuhan turunkan ujian sakit, susah, kita mula rasa derita dan seolah sudah tiada bahagia...

Bukan mudah untuk mengekalkan suatu kebahagiaan. Tidak kira, bahagia ketika bekerja, berjalan, dalam rumah, ketika bersama keluarga, bahagia rumah tangga, percintaan, dan macam-macam lagi. Kenapa tak mudah? mungkin sebab ia melibatkan dua atau lebih hati.. contohnya dalam rumah tangga.. tentu ia melibatkan dua perasaan kan? dan perasaan si suami dan si isteri tu of course tak sama.. macam tu juga bila ia melibatkan situasi kita di tempat lain. Mesti libatkan kita dan orang lain..

Pada saya kebahagiaan itu perlukan pengorbanan.. ya pengorbanan.. macam-macam yang perlu dikorbankan.. Mungkin kena jujur dan tolak ansur each other. Selain tu kena saling menghormati. Ini kan penting. Kalau kita tak hormat orang lain macam mana orang lain nak hormat kita? Then, sabar. Biasalah. hidup di bumi Allah ini kan perlu berdepan dengan macam-macam ujian. Salah satunya sifat sesama manusia. Of course all different, right? cara hadapinya adalah redha dan sabar. Komunikasi sesama kita juga penting. Maybe we can try to be a good listener then, a lot of talk right.. Ia juga mungkin akan buat teman kita rasa lebih dihargai.. emm.. maybe!

Dan cubalah untuk memahami. Memahami orang lain itu adalah salah satu kunci untuk kekalkan hubungan dan kebahagiaan..
Malah Pada saya.. muhasabah diri itu juga penting. Bila wujud masalah antara kita dan sesiapa, telitilah diri untuk pastikan kesilapan kita. Sebaiknya, ubahlah keadaan diri sebelum kita asyik melihat pada kesilapan orang lain.. ia tak akan selesaikan apa-apa..

Kuncinya cuma diri kita.. Sejauh mana dan sampai bila kita mahu kekalkan bahagia itu.. till when?


















Kredit Pic for Google

No comments:

Post a Comment

what do you think?