Wednesday, May 15, 2013

Life must go on..

Assalamualaikum..


Hati sedikit terusik dengan peristiwa awal pagi hari ne..

Insyirah demam, badannya panas.. Mood dia pun tak bagus, manja dan asyik merengek.. Dia memang macam tu kalau sakit...
Kemarin abi insyirah cuti.. Nenek dia pun kebetulan off.. Jadi insyirah tak ke taska.. Nenek yg jaga... Alhamdulillah, nenek kata tak banyak kerenahnya.. Makan, tidur, menyusu dan main sendirian... Tiba2 hari ne panas badan... Yang sebetulnya dia demam sejak ahad lalu, tapi panas badan on off... Ingatkan sejak Kemarin dan semalam ok saja... Tau2 kena demam lagi... Kesian dia..
Isnin lalu saya dah bercuti sebab iring mama dan bapa ke umrah... Abi pula dah cuti Kemarin.. Masa abi tak boleh kacau sebab saya sendiri faham kesibukannya.. Kadang2 cuti pun macam tidak saja... Saya pula hari ne kena attend meeting petang... Saya tak pasti kalau boleh minta excuse... Saya mula buntu.. Dengan keadaan insyirah yg tengah panas badan.. Takkan nak hantar ke taska.. Kesian, apalagi kalau boleh berjangkit demam dgn budak lain... Aduhai..

Saya datang ofis saja... Dan hantar insyirah ke taska dengan berat hati.. saya tau abi juga berat hati nak buat macam tu... Sampai ofis tak keruan da fikir anak sakit.. Fikir tindakan sendiri.. Sanggup pula saya masuk ofis dan tinggal kan insyirah yg tgh sakit macam tu ja.. Sedangkan insyirah adalah tanggungjawab hakiki saya.. Berbanding urusan kerja di pejabat.. Ya Allah, sedihnya saya..

Saya kuatkan hati jumpa presiden kelab dan nyatakan hasrat untuk tidak attend meeting sekaligus menyertakan surat perletakan jawatan untuk aktiviti kelab... Sampai macam tu sekali.. Tapi niat nak letak jawatan memang dah lama da... Atas banyak sebab.. Bukan pasal ne saja.. Saya tau presiden tak senang dengan tindakan saya namun beliau sedar itu hak saya juga...

Lepas selesai part tu saya jumpa bos dan bincang hal kerja satu persatu.. Then nyatakan niat yang saya harus balik jenguk anak yg tengah sakit.. Huhu bos sempat tanya.... "awak pun macam sakit saja".. Mungkin sebab suara rock selesma tu kut.. Kikiki... Saya jawab," ya memang sakit tapi tak teruk anak yang kesian sekarang ne"
Bos saya yang baik hati akhirnya mengizinkan.. Dia kata tak payah ambil cuti pun, baliklah... 'touching'!!

Saya kini merasa dilema sebagai ibu yang bekerja.. Saya yakin semua ini dirasai oleh semua ibu yang bekerja juga.. Tapi niat hati saya ke arah yg lebih jauh.. Saya kini ingin benar2 nak buat satu keputusan yang pasti ramai akan menghalang dan mengatakan tindakan saya sangat kurang bijak...

Ramai ibu bekerja dluar sana yang boleh handle keadaan serupa ini.. Boleh kerja sampai tua, anak2 berjaya... Mungkin keadaan keluarga saya sendiri juga boleh jadi contoh utama.. Ada yang manfaatkan masa subuh dan tengah malam dengan anak... Untuk pastikan mereka faham anak2.. Pastikan kejayaan anak2...entahlah saya yakin pasti akan dihidangkan dengan kata2 macam ne... Atau mungkin saya pasti akan menyesal... Dan usaha saya selama ne telah saya sia-siakan... Dan mungkin juga begini, saya lepaskan peluang yang sekali seumur hidup.. Saya sisihkan satu benda yang semua orang nak... Ataupun, ruginya saya, tak fikir panjang, pendek aqal...
Allahuakbar... Kuatkah saya nanti?

Sungguhpun kebahagiaan itu nanti saya dan keluarga yang merasainya, entah saya kuat atau tidak setelah 6tahun dalam zon selesa... Ya 6 tahun!

Abi pernah kata, rezeki kita Allah yang tentu kan.. Yang sudah dapat mahupun yang bakal dikecapi, semua Allah yang bagi... Masya Allah.. Kena berbaik sangka..

Apapun yang pasti... Moga Allah meredhainya..
Ku pohon kekuatan dariMU ya Rabbi...

InsyaAllah.... :-)

No comments:

Post a Comment

what do you think?