Thursday, May 9, 2013

duhai HATI..

Assalammualaikum
Saya dah tak larat..
nak peduli benda yang tiada faedahnya untuk diri sendiri..
Biarlah orang dengan cara "diorang".. Yang penting saya jaga HATI sendiri...
Tiada manusia yang sempurna.. and im not a perfect person too.. Semua tak sempurna.. Tak boleh nak buat semua orang senang dengan kita apatah lagi ada yang sampai nak simpan dendam.. Subhanallah.. Hatiku..Diriku.. Jangan sampai dikau yang begitu..
Pandanglah, fikirlah pada suatu sudut yang positif.. Berkata-katalah sebijak aqal.. Bertenang dan berlapang dadalah sentiasa..
Ada waktu, saya juga mudah tersungkur.. Bayangkan, dalam keadaan tiada niat untuk menyakiti sesiapa, dalam keadaan hati gembira tanpa prasangka, ada hati lain yang sedang sakit pada kita.. Ada aqal yang tidak bijak menilai bicara. Saya juga tidak sempurna. Maaf kan saya andai ada silap saya di mana-mana..

Kalau nak dihitung tiap salah bicara harian dan semasa memang banyak. Macam yang telah saya katakan tiada insan yang sempurna. Selain saya pasti orang lain juga tak boleh lari dari semua tu. Moga Allah lapangkan dada saya untuk berhadapan dengan kelemahan insan lain sepertimana harapan saya agar kelemahan saya juga mampu diterima seadanya oleh orang lain. Namun, ada juga yang tega menyimpan dendam dan tidak henti menyalahkan seolah "mereka" lah insan yang teraniaya. Lebih menguji ketahanan hati bila kisah dongeng dihebahkan untuk mendapatkan perhatian dan pengaruh yang kuat daripada pihak lain. Subhanallah. Itu belum termasuk lagi dengan "lalang" yang bertebaran sana-sini.... Nauzubillah..

Apapun, saya dinasihatkan agar tenang dan lapang dada. Kalau setiap masa kesilapan itu nak diambil kira, maka pasti akan timbul segala perkara yang tidak diingini. Keadaan mungkin lebih teruk. Maka percayalah Allah mahu menguji ketahanan hati. Kuatlah. Walau ada waktunya kita juga mudah jatuh, mudah nangis... Carilah kekuatan dengan menyerahkan segalanya pada Allah swt.. InsyaAllah..

Yang penting janganlah berdendam.. berdoalah moga "hati" yang sakit itu menjadi sihat.. dan moga hati kita juga sentiasa sihat...

~~Ingin merasa halawatul iman dalam pertautan ukhwah~~

InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment

what do you think?