Tuesday, May 21, 2013

bila hati dipenuhi SYAK!!

Assalammualaikum



Awal pagi tadi saya masuk pejabat sangat lambat! Huhu...
Niat nak keja betul-betul hari ne. Tak nak layan sangat laman-laman sosial ne. Eceh! Tau-tau awal pagi dah ada story.. nak share la ne.. ngee

Tadi saya orang yang paling last kuar rumah. Saya turun keja dari papar, since abi Insyirah dah putuskan macam tu sebab dia selalu turun keja lewat kalau kami turun dari Petagas. Tambah lagi sekarang mama dan bapa umrah, di Papar tak ramai, maka kami meramaikanlah juga hehe.

Selalunya abi Insyirah yang paling last kuar rumah, sebab ofis dia dekat je, lepas hantar Insyirah dalam 10 minit dah boleh sampai ofis. Kak Nisa pun, act, sekolah tempat dia mengajar dekat juga dengan rumah tapi cikgu ne kan kena masuk sebelum jam 7.00 jadi 6.30 lagi dia dah gi sekolah. 

Nak dijadikan cerita...

Waktu nak kuar rumah tadi, saya nak kunci rumah, entah macam mana kunci rumah tiada dalam handbag. Panik kejap, saya call abi tapi tak berjawab. Takpelah, tanak susahkan dia balik rumah semula.. Saya sampai terduduk depan pintu luar rumah gara-gara nak cari kunci rumah..huhu. Waktu saya dalam keadaan macam tu, ada sorang lelaki muda, pakai jaket dan berkaca mata hitam berdiri di bustop depan rumah pandang-pandang. Bila saya pandang dia, dia akan alih pandangan tempat lain. Mula-mula tiadalah nak fikir apa-apa kan... Biasalah.. Tapi kali kedua saya pandang dia, sah! dia pandang saya.. then, cepat-cepat alih pandangan. Errr.. macam ada yang tak kena je ne.. 

Then, saya teringat yang saya baru tukar handbag juga. So saya masuk dalam billik dan cari beg yang saya pakai sebelum ne. Cari punya cari Alhamdulillah, jumpa juga. Saya kuar balik dan ready dah nak kunci rumah.. Tengok2 kat bustop the guy masih ada.. pandang-pandang macam tadi.. Eee.. ada yang  tak kena  lelaki ne.. Hati saya dah mula tak sedap.. Asal saya pandang dia, dia alih pandangan pulak.. macam bersalah je,  atau memang nak buat silap kot.. 

Waktu saya tutup pagar dia tengok2 rumah.. then tengok saya.. Ya Allah, memang ada yang tak kena lelaki ne.. takkan siang-siang nak buat hal kut? Saya kira lelaki ne cukup mencurigakan...

Saya teruskan perjalanan.. Sambil mata pandang cermin depan keta plus cermin sisi belah kiri.. dan.. 
Ehhh??? lelaki tadi menuju ke pagar rumah!!!
Dah sahhh!!! Ko kalau nak mencuri pun takkan siang-siang.. Dari tadi saya dah agak, memang budak lelaki ne nak mencuri! Memang dia sangat mencurigakan...

Sampai roundabout saya patah balik.. Nak call abi, tapi.... tak yah dulu. Tergerak juga hati nak tengok dulu ntah betul ke tidak bisikan hati saya yang "macam jahat" waktu tu.. huhu
Sampai pagar rumah saya tengok rumah sunyi.. Ehh.. takkan dah mencuri di dalam..??!! Takut pula..
Saya buka pagar dan perhatikan juga keadaannya.. Macam oke je, tiada kesan kena pecah masuk pun.. Mausk rumah dan tengok keadaan sekeliling.. eh.. oke pula.. tiada siapa diluar dan dalam rumah.. Ya la kan, kalau betul orang tu berniat nak mencuri, dan kebetulan saya nampak seolah-olah dia masuk ke arah pagar rumah tadi, mesti perjalanan saya u turn roundabout yang tak sampai 5 minit pun sudah boleh detect jejak pencuri tu kan.. Tapi ne tak ada pulak..

Heheh.. Pengajaran buat diri saya sendiri, JANGAN MUDAH BERSANGKA BURUK PADA ORANG LAIN...
Hanya kerana saya perhatikan budak tu tengok2 rumah dan pandang saya lain macam saja dah ingat pencuri.. Aduihhh.. Tak baik tau.. Inilah buruknya HATI YANG PENUH SYAK!!









No comments:

Post a Comment

what do you think?