Friday, August 10, 2012

Sayangnya Allah SWT pada yang menyusu dan menyusukan

Assalammualaikum

Em, macam tiba-tiba nak cakap pasal sayang pula kan. Memang, kita sedia maklum. Allah swt memang sayang akan semua hamba-NYA. Cuma kita saja sometimes tak nak bersyukur. Kadang-kadang sabar pun tak nak. Sapalah tu. huhu..

Cakap soal sayang ne, banyak yang telah tuhan tunjukkan kasih sayang-NYA buat ibu yang menyusukan juga. Bila kita telitinya semula, DIA berikan banyak kelebihan dan kebaikan buat ibu yang menyusukan, anak yang menyusu, penghasilan air susu, perkaitan air susu pada ibu dan anak, hubungan ibu dan anak dan sebagainya. Saya banyak membaca tentang penyusuan dan susu ibu. Daripada pembacaan saya, tiada satu perkataan yang merujuk pada kuasa Allah swt terhadap penghasilan air susu. Yalah, biasanya bab penyusuan ne kan termasuk dalam subjek saintifik. Biasalah tu. Cuma, segala ilmu yang saya dapat benar-benar menyedarkan, malah mengingatkan saya betapa besarnya kuasa Allah swt dan betapa sayangnya DIA pada hambaNYA.

Tahu tak ibu sekalian...

> Air susu ibu adalah susu terbaik di dunia. Tiada satu susu buatan atau susu haiwan yang mampu menandinginya.

> Air susu ibu mempunyai khasiat yang berganda-ganda. Buktinya apabila ia mampu memberikan bayi antibodi yang kuat dan mampu menentang segala penyakit.

> Ajaibnya susu ibu sentiasa berubah pengeluarannya mengikut keperluan bayi. Makin besar bayi makin banyak susu yang diperlukan maka semakin banyak lemak yang terhasil pada air susu ibu. see? semua tu kerja siapa kalau bukan Allah swt.. Subhanallah..

> Seandainya bayi terdedah pada persekitaran yang tidak sihat, seperti demam selesma dan sebagainya, maka air susu ibu juga mampu mengubah keperluannya, di mana antibodi dan nutrien meningkat selaras dengan keperluan badan bayi yang berhadapan dengan persekitaran yang kurang sihat tersebut. Maka ibu, perlu bersedia bersama-sama bayi untuk mendedahkan diri pada persekitaran itu juga agar tubuh cepat bertindak menghantar isyarat pada kelenjar susu kita. InsyaAllah, dengan kuasa Allah swt, bayi akan terhindar daripada sakit-sakit. Kalau sakit pun, cepat baik. ^__^

> Hebatnya saya rasa bila, susu ibu di waktu malam mampu bertindak menidurkan bayi. Patutlah Insyirah sangat nyenyak tidur lepas menyusu malam.. 

> Banyak sangat rasa susu ibu. Sedap kot. Sebab tu Insyirah tak suka lepas. Sebabnya, rasa air susu ibu berubah mengikut pengambilan makanan oleh ibu. Jadi ibu-ibu makanlah makanan yang berkhasiat.

> Susu ibu mampu mengeratkan ikatan dan kasih sayang ibu dan anak. Bila ibu menyusui anak, akan wujud satu rasa yang hebat mengalir dalam tubuh ibu dan anak hingga disalur terus ke otak. Yang kita tahu, bahagianya rasa bila kita mampu menyusui si manja kita. percayalah..

> Air susu ibu juga adalah sebagai satu bonus untuk penjimatan. Terselit juga hal ehwal ekonomi ne.

> Untuk ibu yang menyusui, pahala yang tuhan bagi pun bukan sikit-sikit tau. Tak caya? mari rujuk Fadhilat Menyusukan Bagi Si Ibu

Banyak lagi ne kalau nak sebut satu-satu. Nampak tak, banyaknya kelebihan penyusuan dengan susu ibu. Kenapa Tuhan bagi kelebihan yang mencurah-curah macam ne? Sebab Allah swt sayang kita. Sayang pada hamba-hamba NYA. Keistimewaan pada ibu itu juga sangat ketara. Nyata Allah meletakkan martabat wanita itu terlalu tinggi.

Dulu, saya gerun nak jadi ibu. Sebab takut dengar cerita orang bersalin. Sekarang, bila dah tau kelebihan dan keistimewaan sebagai ibu, saya bersyukur telah jadi umi untuk Insyirah. Apatah lagi masih berpeluang menyusukan Insyirah sampai saat ini. Sakit bersalin itu pasti. Tapi percayalah, sakit yang sekejap itu tuhan gantikan dengan nikmat yang berganda-ganda. Keistimewaan yang mencurah-curah.



SUSU IBU pada saya satu keajaiban. Ajaibnya kuasa tuhan. Nyata kuasa Allah itu ada di mana-mana. Biar dalam tubuh manusia sekalipun. Subhanallah..

Mudah-mudahan, kita semua ibu-ibu yang akan terus diberi kekuatan untuk mensyukuri nikmat yang tidak terhingga ini. Wallahualam..


No comments:

Post a Comment

what do you think?