Monday, August 6, 2012

bekerja dan BREASTFEEDING

Assalammualaikum

Are you working and breastfeeding mom? 
yes i am! hehe.. 
Ha.. jangan fikir bila kita dah kerja kita terhalang untuk bagi anak susu terbaik di dunia ne. Ada caranya duhai sang ibu yang penyayang sekalian. Orang kata, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Jadi jangan berdalih. Sama-sama kita martabatkan susu ibu buat permata hati kita. InsyaAllah.

Apabila kita dah balik kerja, kita still boleh pump breast di ofis. Sebab tiada baby nak menyusu. kena pam sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sekali. atau lebih baik ikut jadual bayi kita menyusu. 2 jam sekali. Ini bertujuan untuk menghalang susu kita daripada berkurangan. Susu yang telah di pam boleh disimpan mengikut cara yang betul untuk kekalkan kesegaran dan masih boleh diberikan pada anak kita nanti.

PEMBERIAN SUSU IBU MELALUI BOTOL
Sepanjang waktu kita bekerja, kita still boleh bagi anak susu badan melalui botol. Ramai ibu diluar sana yang telah berjaya bagi anak full bf walaupun bekerja apatah lagi berhadapan dengan situasi kerja yang sibuk. Best kan diorang yang dah berjaya. Saya pun masih dalam usaha. 

GETTING READY EMOTIONALLY AND PHYSICALLY
Buatlah keputusan sebaiknya. Apapun yang kita lakukan yang melibatkan pengorbanan kena ada persediaan emosi, mental dan fizikal. Setakat 4 bulan bagi full bf pada Insyirah pun saya tak nafikan banyak ujiannya. Tapi saya tau saya kena laluinya juga. Setakat ini tiada masalah. Alhamdulillah. Give urself a month trial period to decide sama ada anda mampu hadapi tekanan yang melibatkan bf dan kerja dalam masa yang sama.

Apapun, ibu-ibu jangan risau. Yakinlah bahawa kita mampu lakukannya. Niatkanlah menyusukan anak ini atas ibadah pada Allah swt. Sesungguhnya, kita menyusukan ne pun atas suruhanNYA. InsyaAllah, DIA akan permudahkan. Untuk memudahkan anda, cuba susun dan sediakan satu jadual penyusuan dan pengepaman setelah balik kerja nanti.
Contohnya;

1) Bangun awal pagi untuk breastfeed anak kita. Macam Insyirah, pada saya tiada masalah. Dia memang akan cari susu seawal jam 2 pagi, then bangun lagi dalam jam 5 pagi. Dalam masa yang sama saya akan ambil kesempatan untuk buat tandem pumping. Sambil Insyirah menyusu sambil saya pam untuk kilang yang satu lagi.. ^__^

2) Amalkan sarapan pagi yang baik dan minum air secukupnya. Ini penting.

3) Sekitar jam 9.00 pagi di pejabat, cuba usahakan sebolehnya ambil masa dalam 20 minit untuk mengepam. Pastikan anda kosongkan payudara sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sekali.

4) Masuk lunch tym, kalau anda dekat dengan anak, misalnya pejabat dekat pusat jagaan, boleh bagi direct feed untuk si manja. Kalau tidak teruskan usaha mengepam.

5) Home time- waktu balik kerja, susuilah anak anda.

6) Waktu malam adalah waktu terbaik menyusukan anak sekerap mungkin. Khasiat susu kita lebih pada malam hari. Selain tu, kalau mengepam di malam hari juga cenderung untuk bantu kita increase air susu. Betul! Cuba amalkan..

APA YANG PERLU DIRANCANG
Apabila kita merancang untuk bagi full bf pada anak walaupun setelah balik kerja, we have to plan. Perlu ada persiapan yang rapi untuk capai apa yang kita impikan. Tapi, jangan terlalu memaksa diri. Buat pelan-pelan tanpa mengundang tekanan. Sebelum balik kerja, usahakan untuk tambah pengeluaran air susu kita. Buat stok susu sebanyak mungkin dan letak dalam freezer sebagai bekalan untuk hari mendatang, saat kita tidak bersama bayi. Pam susu selepas menyusukan bayi untuk buat stok. Jangan tunggu breast bengkak. Pastikan payudara sentiasa kosong. Ingat! the emptier the breast becomes, the more it is stimulated to create milk!


Selain itu, untuk memudahkan, dapatkan breastpump yang bagus. Tapi ini bukan wajib ya. Ianya terpulang pada keselesaan dan kemampuan anda. Saya pernah terbaca satu entry ibu yang bagi full bf pada anaknya selama setahun lebih dan buat stok susu hanya dengan memerah dengan menggunakan tangan semata-mata (teknik marmet) selama setahun!! Jadi breastpump ne bukan wajib. Hanya untuk memudahkan anda. Sebab bila kita kerja, lebih-lebih lagi ibu yang tiada banyak masa dengan menggunakan pam, kita akan rasa lebih mudah dan cepat. Saya sendiri pun bila malam atau hujung minggu, kadang-kadang lebih selesa memerah dengan menggunakan tangan saja. Kuatiti susu tiada beza sama sekali. Cuma lenguh tangan dan leher je.. eheh!

Beberapa hari sebelum mula kerja dah boleh start buat stok susu dan pastikan disimpan ikut kaedah penyimpanan susu yang betul. Dan jangan lupa letak tarikh dan masa. Sebaiknya, waktu siang, cuba bagi bayi susu perahan pada waktu pagi juga dan menyusu pada waktu malam bagi susu perahan waktu malam. Ini kerana, normally, production susu pada waktu malam biasanya berfungsi untuk buat baby tidur. Kalau kita bagi susu perahan pagi untuk bayi menyusu di malam hari, takut bayi tak boleh tidur. Cuma kalau saya, malam hari saya jarang bagi ebm. Saya tetap akan bagi direct feed. Lagi baik.

Start pumping after every breastfeeding session.

Pastikan, majikan kita tahu aktiviti memerah ne. Sebab ini penting untuk mereka faham dan considered bila kita tiada di tempat duduk sepanjang sesi memerah. Make sure diorang faham. InsyaAllah, niat yang baik akan tuhan permudahkan. Then, cari tempat tertutup yang sesuai tanpa gangguan. Nanti kita pun dapat mengepam dengan aman..

BERAPA BANYAK AIR SUSU YANG SEPATUTNYA KITA KUMPUL DALAM MASA 8 JAM BEKERJA
Breastfeeding working moms will usually need to pump at least 15 ounces of breast, dalam masa 8 jam waktu bekerja... Try to get it. InsyaAllah BOLEH!



Jadi, fikir apa lagi duhai para ibu yang hebat sekalian..?? marilah kita bagi anak susu terbaik didunia.  Jika ramai para ibu berjaya menyusui anak mereka sehingga 2 tahun penuh, mengapa kita tidak.. sama-sama kita doa dan berusaha.. INSYAALLAH.. (",)







kredit info by breastfeeding-problem

No comments:

Post a Comment

what do you think?