Thursday, August 9, 2012

Bagaimana menikmati makanan di bulan ramadhan

Assalammualaikum

Terasa nak masukkan satu entri lagi untuk hari ne. Wah semangat sungguh saya. Tak putus asa langsung. 
Bukan apa, tadi petang lepas balik kerja, saya dan abi Insyirah singgah di Bazaar Lok Kawi. Untuk pertama kalinya sepanjang ramadhan tahun ne kami singgah di sana sebelum balik papar. Kiranya nak tengok-tengok kalau ada selera yang 'ngam' di sana. 

Hasil daripada usaha 'menyinggah', menyuci mata dan membeli.. kami bawa balik 2 plastik ABC, 2 plastik laici kang, 3 bungkus laksam, satu bekas puding santan, dan paling special kegemaran abi Insyirah, daging kambing panggang. Wow! 

Sebelum balik, saya ada beli ikan uji rashid dan tulai panggang untuk berbuka atau untuk makanan sahur nanti.

Di rumah Papar, ada kami bertujuh. Daus dan Kak Eta ada sama. Cuma bapa dan abg Kamal yang tiada. Bapa hadir majlis iftar di pejabat. Abg Kamal pula dah turun laut balik kerja. Kami kira makanan yang dibeli tadi kira oke lah. Harap tak membazir. 

Pulang rumah, mama ada masak nasi goreng. Saya rasa oke jugak manatau laksam dan lamb chop cepat habis sebab kami tak beli dalam kuantiti yang banyak. Sederhana saja. Sebelum sibuk sediakan juadah, saya solat asar dulu, then menyusukan Insyirah. Lepas tu terus masuk dapur. Nampak Kak nisa balik dari...bazaar katanya. Bazaar?? eh..eh..

Tengok-tengok dia bawa balik, sebungkus kuetiow, 3 bungkus soto, seplastik martabak jawa, seplastik lagi kebab dan seplastik lagi kuih cakui. Ditambah lagi dengan sebotol air tebu yang sangat menyelerakan. Saya pandang dalam-dalam semua makanan. Alahai semuanya sedap. Semuanya saya nak!

Nafsu.. Nafsu..!! Semua makanan yang saya sebut di atas masih bersisa di atas meja makan kami di dapur. Lepas terawih, semuanya kenyang dengan juadah moreh pula. Siapa nak habiskan makanan di atas meja. Sahur nanti pun belum tentu akan habis.

Saya masuk dapur kejap tadi, niat nak buat minuman panas. Sementara tunggu air mendidih saya duduk di ruang meja makan. tenung makanan lama sikit. Saya ambil kebab dan makan. Then, terus terfikir nak share something dalam blog. Ahh.. nak cakap panjang rasa malas pulak. Semua tau sifat membazir tak baik kan. Sebenarnya, silap kami tadi tidak berunding waktu beli makanan. Saya pula ikut sedap hati beli itu beli ini tunjuk dengan abi Insyirah dan dia bayar. Kenapalah saya tak terfikir yang orang di rumah akan beli juadah berbuka juga. 

Google.com


Biasanya, sebelum berbuka, memang besar sungguh nafsu nak makan itu dan ini, nak merasa makanan barulah, atau bila tengok rupa makanan dan kuih tu cantik pun kita nak beli. Kalau ada lebihan yang banyak tu yang sayang sangat. Saya pernah dengar di radio ikim, tazkirah daripada Dr. Muhaya, orang yang suka buang makanan ne tak akan kaya-kaya. Haaaa... jangan tanya2 lagi kenapa rezki susah sangat nak masuk. Aduih.. berubahlah duhai sikap!! 

Boleh makan dan rasa itu ini tapi bukan diakhiri dengan pembaziran. InsyaAllah saya akan cuba dan cuba untuk berubah. Mungkin juga hari ne, 2 orang isi rumah tiada. Jadi tu yang banyak lebihan. Alasan.. hihi

Sudahnya, kemana pergi pahala ibadah sepanjang ramadhan ini. Hanya dengan pembaziran yang berlaku saja sudah tuhan kurangkan pahala yang mungkin telah ada. Sayang! rasa rugi sungguh-sungguh. Banyak kemudahan yang tuhan bagi. Padahal sudah terang lagi bersuluh, bulan ramadhan ne DIA bagi chance untuk buat amal. Sikit pun dah dapat pulangan berganda. Tapi ingat, Tuhan tak kan berenti menguji. Subuh ne, kita buat qiamullail. Esok petang kena cuci mata dengan juadah bagai.. 

Ya Allah, kuatkan iman hambaMU ini untuk menghadapi ujian duniawi yang maha hebat.. Subhanallah..


Kredit pic from GOOGLE

No comments:

Post a Comment

what do you think?