Wednesday, August 8, 2012

PENGHASILAN AIR SUSU IBU : ajaibnya kuasa tuhan

Assalammualaikum

Selalunya, kita cuma terdedah pasal kebaikan susu ibu sama ada pada anak atau pada kita sendiri kan.. Apa yang kita selalu abaikan adalah bagaimana susu ibu itu terhasil dan caranya bekerja dalam tubuh ibu. Seandainya kita mampu mengetahui dan menyelaminya, InsyaAllah, kita juga mampu mengatasi dan memahami mengapa wujudnya masalah-masalah dalam penyusuan contohnya oversupply dan kurang air susu.

BAGAIMANA IA BERMULA
Pada mulanya, hormon yang dihasilkan daripada kehamilan mula untuk berubah dan berkembang pada duktus susu. Ia mula bersiap sedia untuk pengeluaran air susu dengan meningkatkan bilangan dan cawangan  dihujung kelompok alveoli.

Sepanjang kehamilan, sistem kawalan endoktrin kita, akan mula menghasilkan kolostrum. Bekalan susu kita pula akan mula terhasil dalam tempoh 30 hingga 40 jam selepas melahirkan. Pada waktu ini, perut bayi masih terlalu kecil untuk menyusu banyak. Mereka hanya perlukan beberapa titis kolostrum sahaja untuk kenyang dan puas.

Badan kita tidak dapat menghasilkan susu sebelum kelahiran bayi kerana tahap progestron kita pada waktu itu adalah sangat tinggi. Namun, setelah melahirkan, tahap progesteron kita akan jatuh serta merta dan tahap prolaktin yang tinggi mula mencetuskan pengeluaran air susu yang sangat banyak. Ini dinamakan "lactogenesis 2".

Ibu seharusnya mula menyusukan anak secepat mungkin, di mana hal ini adalah permulaan prolaktin dilepaskan dan seterusnya akan meningkatkan penghasilan dan pengeluaran air susu. Ibu hanya akan merasakan payudara mula penuh dengan air susu selepas 2 hingga 3 hari selepas bersalin. Emm.. pasti ibu-ibu dapat rasa biasanya 3 hari lepas bersalin payudara mula membengkak kan.. malah ada yang sanpai demam lagi.. Beginilah al-kisahnya..

Apabila badan kita memberi isyarat mula menghasilkan susu, hormon oksitosin dilepaskan dan ini menyebabkan air susu kita mula keluar atau mengalir daripada payudara. Breastfeeding Hormone

Selepas "lactogenesis 2", terdapat satu suis pada sistem autocrine kita. Ini pula dipanggil proses penghasilan susu "lactogenesis 3". Ini adalah peringkat penyelenggaraan dalam penghasilan susu di mana, pengeluaran susu ibu dikawal melalui konsep Supply & Demand (Tawaran & Permintaan. Lebih kerap bayi menyusu, lebih banyak susu ibu yang akan dihasilkan. Jadi, kalau nak perbanyakkan air susu kena amalkan konsep supply & demand selalu. Pendek kata, kerapkan pengosongan payudara. Samada susui anak dengan lebih kerap atau pam ketika tidak bersama anak.

BAGAIMANA SINTESIS SUSU DIKAWAL
a) Apabila payudara kita penuh, maka milk production akan mula slow.
b) Jika payudara kita kosong pula, penghasilan susu akan jadi sped up!

Thats why, kena kerap kosongkan payudara.

Biasanya, payudara akan menjadi penuh selepas berlaku 'let down' reflex kerana badan kita masih belum dapat menyesuaikan pengeluaran air susu dengan permintaan penyususan bayi. Tetapi, hal ini akan berubah dari masa ke semasa dan mula berlaku penyesuaian terhadap keperluan penyusuan bayi.

BEKALAN SUSU IBU SEPANJANG HARI
Volume susu biasanya lebih besar pada waktu pagi, dan beransur-ansur menjadi kurang sepanjang hari. Lama-kelamaan ia akan menghasilkan lebh lemak dan menjadi lebih pekat.

MENAMBAH BEKALAN AIR SUSU
Bagi ibu yang ingin menambah atau memperbanyakkan air susu demi untuk terus menyusukan anak, kena pastikan payudara kita sentiasa kosong. Sama ada pam ikut jadual atau kerap menyusui bayi supaya penghasilan air susu menjadi lebih cepat.

MACAM MANA NAK TAMBAH BEKALAN AIR SUSU
Mesti ramai ibu-ibu yang breastfeed anak tertunggu-tunggu dan tercari-cari kaedah berharga ne kan... lebih-lebih lagi jika kita niat nak bagi sampai anak 2 tahun.. Saya juga dikalangan anda semua.. Mari kita lihat satu-satu tips yang saya telah gali ne..

1) KOSONGKAN PAYUDARA dengan lebih kerap. Pastikan payudara benar-benar kosong selepas menyusui atau mengepam. Sebaiknya, amalkan tandem pumping.

2) FENUGREEK can be used also. Fenugreek ne sejenis herba. Klik je lah link tu for more info about it ok.

3) Breastfeeding on demand

4) Menggunakan Galactagogues

5) Amalkan Breast Massage

6) Amalkan laktasi yang baik supaya dapat stimulate our nipple effectively and also drain the breast well!

7) Bagi bayi menyusu pada kedua-dua payudara. Tapi kena pastikan payudara sebelah betul-betul kosong dulu supaya bayi dapat susu cair dan susu pekat yang seimbang. Kalau bayi dah kenyang untuk satu payudara saja, pam yang satu lagi.

8) Jangan sesekali skip menyusukan atau mengepam pada waktu malam. Malam hari air susu kita menghasilkan lebih khasiat. Jadi ia baik untuk bayi juga. Malah menyusukan di waktu malam juga akan bantu kita increase susu.

9) Elakkan stress yang mengganggu. Ingat! Penyusuan juga adalah sycologi..

10) More tips boleh kita ambil dari SINI. Mungkin ada perkara yang perlu kita elakkan juga.

KOMPOSISI SUSU IBU
Susu ibu berubah mengikut kadar tumbesaran bayi. Jumlah lemak pada susu juga semakin meningkat mengikut keperluan bayi. Dimana, semakin mereka meningkat dewasa, maka semakin banyak lemak yang badan mereka perlukan. Ibu juga memindahkan semua faedah imunisasi badannya kepada bayi. Ramai di kalangan ibu berpendapat bahawa mereka harus berhenti menyusukan bayi jika mengalami demam atau selesma. Tetapi hakikatnya, hal ini tidak bertentangan dengan kajian sebenar iaitu, bagi ibu yang menyusukan sebenarnya apabila mereka menyusui anak, itu akan lebih membantu mereka untuk melawan penyakit. Penghasilan susu ibu itu akan membantu mereka memerangi sakit yang dialami.

Dalam proses penghasilan susu ibu juga, anda perlu tahu tentang pembentukan foremilk & hindmilk. Dimana, foremilk adalah susu cair dan hindmilk adalah susu pekat yang penuh lemak. Kedua-duanya adalah sangat penting untuk bayi. Anda boleh baca maklumat lanjut pada link ya.

Daripada apa yang kita lihat, baca dan sehingga menjadi tahu.. bagaimana susu ibu terhasil dan dihasilkan mengikut keperluan bayi kita.. membuatkan mata hati kita terbuka. Pada saya, tiada ayat lain yang mampu saya ucapkan daripada proses-proses yang telah saya ketahui.. Ajaibnya kuasa Allah swt.. kan.. ^__^

Semoga info ini bermanfaat untuk rakan ibu sekalian. Moga terus menjadi ibu yang hebat.
Salam 20 Ramadhan buat semua.. Salam alaik


kredit info for breastfeeding-problem.com


No comments:

Post a Comment

what do you think?