Monday, September 23, 2013

breastfeeding motivation for working mama!!

Assalammualaikum

Saya bukan peer counselor for malaysian breastfeeding..
Tapi sekadar mau berkongsi ilmu yg terrrrlalu cetek ini...
Saya juga ibu baru
Anak pun baru satu...
sharing mean is caring kan...

Saya dah breastfeed Insyirah selama setahun 6 bulan... (6 month to go) Suatu perjalanan yang cukup indah, dihiasi dengan pelbagai ujian serta cabaran, memori suka dan duka, air mata, keringat semua bertemu dalam satu perjalanan masa... Bukan mudah, tapi insyaAllah ia juga tidak susah selagi mana kita punya niat, impian, tekad dan usaha.. kan. Namun, Allah maha sebaik-baik perancang. Bila ditakdirkan mengandung, untuk kali ke tiga, doktor nasihat stop pumping. Sebab miscarriage history masa 2nd preggy haritu. So sekarang kena fikir sendiri punya badan dulu untuk make sure saya boleh jaga Insyirah dan janin yang dikandung... Alhamdulillah, Allah masih izinkan saya breastfeed Insyirah secara direct sehingga saat ini...

Sedih tau.. stop pumping untuk buat stok. Awal2 preggy syukur stok masih banyak boleh cover penyusuan Insyirah di taska.. dan sekarang, stok tinggal sikit dan nak habis... wuwuwu.. saya redha! Syukur, Insyirah dah berusia setahun ke atas, sudah mula banyak makan dan aktif.. Jadi menyusu bukan aktiviti utamanya lagi. Kalau dulu hantar EBM ke taska 6 botol sehari. Sekarang hantar 5 botol pun kadang tak habis. Sebab dia kuat makan. Belum lagi kalau aktif main dengan kawan.

Sedih tengok freezer, hampir tak ada dah botol-botol susu perahan huhu..

Maka dari kesedihan itulah, saya nekad nak berkongsi perjalanan penyusuan selama setahun 6 bulan, dan menyuntik semangat ibu-ibu sekalian agar tidak mengalahhhh.. yeahhh.. so saya pun bole meredakan kesedihan yang bertarung dalam jiwa saat ini.. cewah!! (dah kenapa??!!)

Kalian tau tak sebelum ini saya mampu kumpul susu sehari sebanyak 35 hingga 40 oz? dan di pejabat sebanyak 4x pump saya mampu bawa balik 20 - 25 oz? seminggu 250 hingga 280 oz dan sebulan 800 ke 1200 oz???!!!  haaa.. nononono.. itu bukan bertujuan untuk menunjuk, membangga.. meriak, menyombong dan mengangkuh!!! tidakkkk!! (jangan nak membongak kat sini! bak kata nabil!) dont get me wrong darlingsss.. ehhehe jumlah itu terlalu sedikit bagi ibu-ibu yang dah beranak pinak dan breastfeed hingga anak mereka berusia 2 tahun dan lebih.. dan itu belum masuk jumlah susu yang tumpah, titik keringat yang mengalir.. ecececeh.. (memang kuat menceceh kan.. hikhik)

now, are u inspired? (perasan!.. namun itulah tujuan.. sila kobarkan semangat anda ok!)

Nak tau camana saya susun jadual penyusuan Insyirah? 

1) Sehari saya akan pastikan jadual saya memerah sebanyak 8x.. ya jangan terkejut.. ko kena bangun seawal jam 3 pagi.. ok.. boleh start dah esok.

Jangan susah hati.. masa pantang boleh start pumping seawal 3 hari pantang. Seriously, waktu tu macam kuar angin je.. hikhik. Jangan mengalah.. biar pun hanya keluar angin, just pastikan breast kita dapat rangsangan and mesej untuk produs susu..k. Dulu, Insyirah memang bangun tengah malam untuk menyusu so, waktu tu la buat tandem nursing. Sebelah pumping dan sebelah lagi bf anak.. InsyaAllah after 2, 3 hari mesti kuantiti bertambah.. dan bertambah.. dan stok menggunung...

2) 8x pam macam terlampau extreme? so, buat jadual...
Inilah kenangan yang akan saya guna balik next year.. InsyaAllah.. masih tersimpan rapi dalam pc lg.. korang boleh create sendiri lawa-lawa. Masukkan doodle baby ka.. pic anak ka.. terpulang..

InsyaAllah, tak susah. Bila ada jadual ne, automatik kita akan rasa terikat dan mesti pam untuk bubuh jumlah oz dalam jadual kita. Trust me, u will be automatically akan ikut jadual ne. InsyaAllah.


3) Jangan biar dirimu STRESS! Doktor cakap stress is paling jahat dengan wanita. Betul! Stress bole ganggu masa period wanita. Boleh gemukkan wanita. Boleh kuruskan wanita. (Saya kurus sebab genetik.. ok?) Boleh ganggu production susu. Breastfeeding ne mostly bergantung dengan sycology..


Gunakanlah apa-apa alternatif, simpan gambar anak ka, family ka... kata-kata hikmat ka.. atau apa-apa saja yang boleh naikkan semangat, hilangkan stress dan segala macam rasa yang tidak baik saat kita memerah.. kan..kan..
Seharian bekerja, berdepan dengan longgokan fail, panggilan telefon, karenah orang, karenah nelayan, arahan yang tak henti-henti dari mr. bos, memang boleh mendatangkan migrain sehinggalah membuat hati kita sakit dan akhirnya kita stress. Kan..kan.. Pastikan kita cool dulu, jangan kelam kabut, relax.. Nanti penat saja kita memerah dengan segala teknik bagai. Alih-alih tiada susu yang keluar. Sebab dia pun stress tengok kita stress. Akhirnya dibiarkan begitu sahaja breast yang membengkak.. K.. stay cool!
4) Kadang-kadang, kita akan diuji dengan kecemburuan masa. Saya sendiri akui, ada masa bila saya kena attend meeting, atau outstation, atau kerja yang terlalu banyak dan perlu siap cepat, saya jadi kelam kabut. Jadual memerah di pejabat 4x boleh terskip jadi 3x dan pernah hanya 2x. Bila dah macam tu, stok yang dibawa balik jadi sikit. Memang tak mampu 20 oz. So caranya... buat power pumping tengah malam. Boleh ganti balik stok selain susu pun tak merajuk. Nanti bila kita skip memerah, dia ingat tak perlu produce susu lagi kan.. Make sure jangan kerap skip masa pump.

Untuk pengetahuan kalian, saya bukan jenis yang pam sekali dapat banyak. Cuma saya kerap pam, balik-balik dan korban masa buat power pumping.. Lebih-lebih lagi bila dalam sehari terskip satu sesi perahan.. rugiii.. Saya sendiri pernah dapat 2 oz je pun bila sekali pam...



 5) Ada masa, bila dah terkejar-kejar, sampai waktu pam terskip2, memerah dalam keadaan kelam kabut, nak cepat siap saja.. dan kadang-kadang belum pun susu habis pam, kita dah stop, walhal breast masih berisi... ia boleh mengundang masalah lain pula.. contohnya, blocked duct/ milk duct/ duktus tersumbat... lebih kurang saja tu..
Haa.. time ne la, kita akan rasa sakit.. segala macam rasa dah mula datang. Sampai nangis-nangis, mula la fikir nak stop sebab macam sengsara saja rasanya... JANGAN!! memang sakit, tapi ada penyelesaiannya... tak tau masalah try google atau tanya otai.. ok. Do not give up kecuali bila korang ditakdirkan mengandung... hehe tu bukan soal give up ke tidak soalnya dah tiada pilihan.. ok.

6) Mungkin kesibukan masa juga akan buat kita give up. Breastfeed anak makan masa yang lama. Belum lagi nak spend time untuk memerah pula. Leceh! Kalian... pernah dengar tak cerita seorang PILOT berjaya susui anaknya secara eksklusif dengan susu ibu selama 2 tahun.. ?! cuba google mesti jumpa..  Haaaa... hardcore tak dia? korang yang mampu buat, tak jeles? pilihan di tangan anda... 


Be confident... 
Memang nampak macam susah dan leceh. Bila begini, kita fikir anak saja. Mesti maukan yang terbaik untuk mereka kan. Tapi jangan paksa diri. Jangan kata saya paksa.. Haaaa... kau! hehe.. Ibu-ibu berhak buat pilihan. Nak menyusukan anak tak lah semestinya buat full time. Tak mampu memerah, buat stok sekalipun, bagi lah anak menyusu sekurang-kurangnya, full 6 bulan, then selang seli malam dan siang.. Usaha..usaha... Inisiatif kena ada.. cewah!
(untuk mereka yang mahu)



Dulu masa first time buat sesi memerah di pejabat, saya selalu juga kena ejek. Bukan semua masyarakat boleh terima. Lebih-lebih lagi kita ne ibu-ibu baru. Tambahan lagi masa tu saya tak ada gengster ropol2 untuk bersama memerah.. hehe ilmu buat stok susu ne tak tersebar luas lagi di pejabat.. Saya tau pun sebab banyak google. Saya sorang saja kehulu ke hilir dengan cooler bag, belum masuk beg bawa gadget breastpump lagi.. Mbaahaha.. Tak best macam tu kau tau tak!! huh..
Ada yang cakap saya menyusah diri.. Ada yang lebih-lebih kesian.. (macehhh) Ada yang paksa letak gambir dekat nipple supaya anak tak kejar susu badan lagi (kejam!!) dan tidak kurang juga yang ejek saya nak jimat melampau-lampau sebab tak mampu beli susu... kuang..kuang..kuang..

Memang.. Jimat itu satu bonus bila kita tak payah beli2 susu ne.. Tapi itu bukanlah tujuan utama saya bagi susu badan sepenuhnya pada Insyirah. Kalian pun faham kan... Khasiatnya itu penting.. Saya sendiri ada pengalaman yang sangat bagus bila fully bf anak. Insyirah jarang sakit, tak pernah kena ruam lampin, kalau sakit cepat baik. Syukurlah...
Perkembangan dia juga Alhamdulillah.. cepat!
 
 
Keputusan untk menyusukan anak secara eksklusif itu ditangan anda.. Memang tak mudah, dan InsyaAllah tak susah. Tapi untuk tidak menyusukan anak sama sekali, dalam keadaan kita mampu tapi kita tak mau itu satu kerugian besar. Percayalah. Bila mana Allah sarankan sendiri ibu menyusukan anak-anak mereka, sudah pasti ia tersembunyi seribu manfaat... dan hikmah..
Tak full pun tak apa. At least bagi hak anak walaupun sikit, walaupun sekejap. Susu formula yang ada di pasaran bukannya tak bagus. Bila kita sibuk promote ibu-ibu supaya bg fully bf pada anak tak bermaksud susu kambing, susu lembu atau soya tu tak bagus. Cuma khasiatnya tetap tidak mampu menandingi susu ibu. So, sebab tu la susu ibu sangat penting untuk bayi baru lahir.. Dan kalau mampu, buatlah stok sebagai inisiatif meneruskan penyusuan bila anak akan ditinggalkan...
 
 
Kalian, saya bukanlah ibu yang berjaya bagi fully bf pada anak. Sebab Insyirah usia 10 bulan saya dah pregnant untuk kali kedua. Tapi masa tu, stok susu, alhamdulillah masih banyak.. Bole buat cover hantar ke taska. Sebab masa ne, pump macamana sekalipun dapat seaun saja. Memang susah da nak buat stok. Takdir Allah, kandungan kedua singgah di rahim cuma 13 minggu. Lepastu saya buat power pumping untuk dapat kuantiti susu macam biasa. Okela, sekali pump boleh dapat 4 ke 5 aun walaupun tak mampu dapat jumlah oz sekali pump macam dulu, 8 ke 9 oz... Alhamdulillah. Allah masih bagi rezeki.
Takdir Allah, lepas 2 bulan saya mengandung lagi. Syukur. Rezeki. Saya redha dan terima seadanya. Kandungan ketiga ujiannya agak berlainan. Alahan saya teruk. Susu memang merudum habis. So, doktor tidak galakkan saya buat sesi memerah lagi. Tapi dr tak cakap saya tak boleh bf direct. Sehingga sekarang saya masih menyusui Insyirah dalam keadaan mengandung walaupun perit sebab ujiannya bila bf tym pregnant dah tak sama macam sebelum tu.
 
Cadangan saya... :-
1) Bila kalian bercadang untuk fully bf anak sehingga 2 tahun, buat family planning. Jarakkan kehamilan sehingga anak dapat hak menyusunya 2 tahun.. (terpulang pada anda ya...ini pandangan peribadi dan pernah disokong oleh salah seorang peer counselor (mbfpc) yang mana saya selalu merujuk dan emel beliau bila ada yang tak kena). Even, sunnah nabi juga begitu kan, jarakkan kehamilan 2 tahun.
 
2) Sekiranya merancang mahu beranak rapat tapi dalam masa yang sama mahu habiskan penyusuan anak yang menyusu secara eksklusif hingga 2 tahun, maka anda kena BERKORBAN!!..
Macam mana? oke..
Rancang, bila nak anak lagi.. contoh kalau anak dah genap setahun nak beranak lagi, maka berkorbanlah masa, tenaga dan segala-gala yang ada selama tumbesaran anak yang menyusu sekarang hingga dia 1 tahun.. untuk siap siaga letak 2 bijik deep freezer dalam rumah.. Haha.. Ya begitulah (godek blog izzahazfar.blogspot.com) Respek wooo.. sama dia. Beranak rapat tapi success fully bf anak sampai terlebih 2 tahun.. siap buat tandem nursing lagi.. hehe
So, selama mengandung, susu memang akan drop, perahla macam mana pun memang masuk 5 ke 6 bulan tinggal titik2.. kesiannnn.. Tu belum masuk masalah breast sakit, nipple pedih, perut cramped! Tengok.. sungguh banyak ujiannya.. InsyaAllah ada hikmah k..
Korang buatlah masa memerah 12 kali sehari. Stok bukan saja hanya untuk anak yang tengah menyusu sekarang tapi juga untuk anak yang bakal hadir seperti yang dirancang... InsyaAllah. So, bila menagndung, dan tak mampu memerah lagi, stok anda banyak. sekurang-kurangnya 2 freezer tu bole cover penyusuannya sehingga anda deliver nanti.. kan..kan.. Ini terpulang lah pada anda.. kan
 
Oh ya, kenapa mesti guna deep freezer?
Sebab deep freezer insyaAllah mampu buat susu perahan bertahan selama 6 bulan ke 1 tahun... Bergantung dengan cara kita kendalikan EBM juga... k..
So, bolehla cover selama tempoh mengandung kan..kan..
 

 
So, kalau rasa nak down saja, cuba ingat anak. Imagine macamana seorang pilot yang kerja atas awan tak tentu masa boleh fully bf anak dia. kita yang ulang alik pegi balik kerja pakai kereta 5 hari seminggu saja pun kan rasa susah.. hehe
 
Happy breastfeeding to all mama in the world!
 
Coretan ibu yang masih berusaha menjayakan penyusuan anaknya,
InsyaAllah..
Perkongsian ikhlas dari
Ummu Al-Insyirah..
=)


4 comments:

  1. Saya nak tanya skali pumping simpan berapa oz yer?perlu penuhkan sampai 5oz atau simpan 3oz dah cukup dalam satu bag autumnz tu?? Thanks..

    ReplyDelete
  2. Saya nak tanya skali pumping simpan berapa oz yer?perlu penuhkan sampai 5oz atau simpan 3oz dah cukup dalam satu bag autumnz tu?? Thanks..

    ReplyDelete

what do you think?