Thursday, February 7, 2013

niatlah untuk ibadah...

Assalammualaikum

Lama sangat dah tak tulis entry. Beberapa minggu/ bulan ne memang saya sibuk sangat. Bermula dengan kerja pejabat yang berlambak. Then, keadaan yang menimpa saya dan keluarga.. Tu yang tak banyak masa nak buka blog.. Kalau buka pun sekejap saja. Tak sempat nak update apa2. Kalau nak update juga tak boleh panjang-panjang... 

Tiba2 rasa rindu pula nak menulis..menaip.. share cerita.. ^_^

Ne nak story la ne.. 
Tadi, saya ke LHDN. Nak setem duti perjanjian peminjam. Masa mula-mula buat kiraan untuk setem duti pinjaman tu, saya dibingungkan dengan gerak kerja 5S. Hah.. baru nak ber5S pejabat saya ne. Hehe. Jadi kerja tu dah bercampur baur dah. Saya double check sblum gerak. Hmm.. double check la sangat!. Memang saya bingung sikit. Mengeluh pun ada. Tambah lagi saya kena pergi dengan kereta sendiri, sebab driver tak ada. Tak apa, saya tak kisah. Saya redah je.

Then, otw nak pegi LHDN tu, saya ikut jalan masuk yang songsang. Terdetik juga dalam hati. Saya sedar apa yang saya buat salah. Saya akan menyusahkan orang lain nanti, atau mungkin perjalanan kerja saya akan jadi rumit pula.. Saya jadi risau.. Tapi saya teruskan juga. Tawaqal.

Setiba di bangunan LHDN, melalui Jalan Sang Kancil tu, haaa.. betul.. kereta dari arah yang bertentangan berbaris sepanjang2nya. Tak bagi saya pluang untuk buat jalan songsang.. huhuu.. Ne la akibatnya. Tuhan bayar cash dengan saya. Asyik nak kelam kabut saja. Dah terang2 salah ikut jalan yang bertentangan.. Aduhaii.. Akhirnya saya park ditepi jalan dengan arah kereta yang bertentangan dengan jalan dan kereta dihadapan. Lagi saya tawaqal. Janji perjanjian saya siap di setem duti. Habis cerita!

Then, saya masuk dalam bangunan LHDN. Alhamdulillah, saya tak tunggu lama. Belum panas punggung duduk di ruang menunggu nombor giliran saya dah tertera atas skrin. Dengan penuh yakin dan semangat saya serahkan hampir 40 naskhah perjanjian di kaunter. Hah! nampak dah muka kerani kaunter blur!. Katanya, next tym limit 30 naskhah saja. Bawa banyak2 nanti buat kita stuck lama di lhdn ne. Huhu.. Sorry sayang.. next tym tak bawa banyak2 lagi ya.. Nasib baik dia cakap lembut. 

Saya ingat itu saja masalahnya. Saya ambil tempat duduk di ruang menunggu semula. Tak lama lepas tu, nama saya sebagai pembawa dokumen dipanggil. Errkk.. takkan begitu sekejap dah habis setem..huhu
Rupanya, saya tak jumlahkan kesemua salinan pinjaman dalam borang.. Ya Allah! Tu la.. nak cepat saja.. Niat pun dah tak betul.. Nasib baik kerani tu bagus orangnya. Dia dah tolong kira dan isikan borang semula. Baiknya dia.. Moga Allah murahkan rezekinya dan mudahkan perjalanan hidupnya.. Amin. 

Pengajaran cerita ne..
Saya jadi malu.. padahal bukan baru pertama kali saya setem duti..
Saya sepatutnya lebih alert buat sesuatu perkara. Kena lebih teliti.. Hari ne tuhan tolong kita.. Esok lusa, takut kecuaian tu akan memakan diri kita pula..
Saya sepatutnya lebih relax.. tenang.. dan berlapang dada.. Walau dibebani dengan kerja yang begitu banyak..
Percayalah.. kerja yang banyak tidak akan kita anggap sebagai satu bebanan seandainya kita niatkan ia sebagai ibadah dan perjuangan ke jalan Allah swt... itu yang perlu saya ingat selalu.. Bukan asyik nak cepat siap saja...

Allah.. syukur KAU mudahkan.. 
Setiap apa yang berlaku.. pahit, manis.. semuany ujian yang disertakan Allah swt bersama hikmah..

Wallahualam..

Salam sayang..

No comments:

Post a Comment

what do you think?