Thursday, February 12, 2015

Diary wad furqan

Assalammualaikum
Alhamdulillah, Allah masih pinjamkan nyawa dan masih diberi peluang bernafas di bumi NYA hingga hari ini.. Allah masih beri saya kekuatan untuk terus menghadapi ujianNya...
13 febuari 2015
Hari ne adalah hari ke sembilan furqan ditahan dalam wad. Sebelum ne saya post gambar furqan yang sambut besday dalam wad, hidung lekat oksigen sebagai bantuan pernafasan.. Furqan mohon hadiah doa dari ibu ibu dluar sana minta Allah beri kesembuhan buat penghuni syurga Nya yang satu ini..
Ya. Furqan kurang sihat. Tapi sehingga saya taip blog ne, alhamdulillah kondisi si kecil semakin baik. Banyak perkembangan positif. Syukur. Secebis berkat doa ibu diluar sana juga. Terima kasih atas keprihatinan kalian. Saya tidak berhenti terima whatsapp dari kawan kawan dan saudara. Kalian tidak putus mendoakan furqan dan bagi semangat pada saya untuk terus kuat dan bertahan menghadapi ujian Allah swt.
Kalian, sebelum itu.. Mari kita sedekahkan al-fatihah buat sang murobbi tercinta Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang telah bertemu pencipta semalam 12 febuari 2015 tepat jam 9.45 malam. Pemergian ayahanda tok guru seiring dengan ulangtahun pemergian ulama tersohor Hassan Al-Bana. Padahal sebelum menerima berita itu, saya dan furqan ketawa tiada henti. Saya excited bila furqan mula aktif sedikit. Apatah lagi bila hampir setiap jam doktor khabarkan perkembangan positif kesihatan furqan.
Siapa tau di malam hari satu dunia menerima berita pemergian tok guru.. Allahu.. Saya dan abi furqan pernah bercita-cita mahu ziarah tok guru. Bukan rezki kami. Moga Allah merahmati ruh allahyarham... Innalillahi wa'inna ilaihi rojiun..
Oke. Berbalik pada diary anakanda furqan. Fuhh..
Sebelum ne furqan demam biasa. Hari kedua demam kita terus bawa g hospital. Macam biasalah ya.. Dapat PCM dan antibiotik hospital. Lepas tu, demam furqan kurang sikit waktu pagi. Tapi biasanya dia akan panas badan waktu malam. Waktu ne memang tak bertidurlah. Asyik pantau suhu furqan dan jerlum dia dengan air suam. Sekejap sekejap suhu furqan mula turun. Tapi bila ummi lelap sekejap saja tetiba suhu naik balik. Sebelum furqan demam insyirah mendahului. So, memang pening lalat lah masuk pejabat. Mata pun, hensom lagi rupa panda. Oh tidak!
Masuk hari ketiga dan keempat furqan makan ubat macm biasa. Walaupun demam si cinonet tu masih aktif. Lebih lebih lagi waktu pagi. So, kita memang syak demam biasa saja. Masuk hari kelima demam furqan kebah. Saya mula senang hati. Malam pun dia mula main. Furqan sebenarnya sudah mulakan satu dua langkah nak berjalan. Wuuu.. Excited ummi tu. Tak sabar nak tengok dak tecik ne jenjalan.. Mihmih..
Ummi dia yang terover imagine, pasni boleh lepas furqan jalan2 di taman.. Temankan ummi jogging bersama kakayah.. Bolehla ummi turunkan kadar kolestrol dalam darah yang tinggi.. Ngeheh.. Eh?!
Keesokannya.. Bangun subuh, badan furqan panas balik.. Tapi tak tinggi.. Saya lap dengan tuala basah.. Mandikan dia dengan air suam.. Panas dah kurang..
On the way ke taska..
Saya dapat rasa furqan menggigil..
Saya rasa tapak tangan dan kakinya sejuk.. Badan sudah mula panas..
Saya panik jap.. Jalan jammed. Nak ke mana dulu. Allah. Mulut terkumat kamit baca macam macam. Masa tu minta Allah pelihara furqan. Jangan dia jadi apa-apa. Tapi saya tak sedap hati..
Balik-balik saya panggil nama furqan..
MasyaAllah.. Furqan nampak lemah.. Sangat lemah. Sungguh! Ia lain dari kebiasaan...
Hati saya tak sedap.
Furqan bukan demam biasa.. Saya capai henpon dan kol abi..
Kami sepakat bawa furqan ke klinik dr june.. Sampai di sana dr june cek suhu badan furqan, 40 darjah celcius! Subhanallah.. Dr june keluarkan alat untuk periksa spo2, lantas dia keluarkan sekeping kertas untuk sediakan surat.
Mama, bacaan oksigen tak cantik. Kena admit ke hwkk.
MasyaAllah. Saya bukan kisah untuk admit. Saya hanya doa jangan ada apa apa pada furqan...
TBC..

No comments:

Post a Comment

what do you think?