Monday, July 7, 2014

SET PENYUSUSAN SHAKLEE - how it work?

Assalammualaikum

Salam 10 Ramadhan.
Alhamdulillah Allah bagi kesempatan merasa ramadhan 1435/2014 sehingga hari yang ke SEPULUH!

Dengan nikmat yang Allah pinjamkan jugalah saya berpeluang berpuasa bersama set shaklee. Macam yang saya kongsi sebelum ne, tak mudah bagi ibu yang menyusukan 2 orang anak untuk berpuasa. Apatah lagi ibu yang mengandung sambil menyusukan. Keadaaan mereka tak sama dengan orang lain. Mereka perlukan segalanya lebih. Kalori lebih. Kalsium lebih. Makan pun nak lebih. hihihi.. Betul! Sebab tu ibu menyusukan mudah lapar. Imagine that breastfeeding burns 200 to 500 calories per day!!! Mak aihhh.. Pasai tu aku tak gemok gemok! Haha.. 

Hari pertama puasa saya ok lagi. Tapi masa hari kedua puasa, memang almost nak collapse da. Semua datang bertandang. Gastrik. Sakit kepala. Muntah. Tiba-tiba air susu kering. Si kakak boleh lagi menyusu botol. Yang adik merengek dan meraung minta direct bf. Time tu memang nak pitam sehingga memaksa saya minta sick leave dari doktor. Malam hari saya betul-betul demam. Huhu. Cuti lagi...

Then, saya cek balik jadual makan minum. Pengambilan supplement dan rehat yang diperlukan. Memang, hari kedua puasa saya terbangun lewat. Dalam kelewatan tu la saya sediakan apa yang patut untuk bersahur Sehingga akhirnya saya makan sikit. minum sikit. Supplement tak sempat. Terus bersiap untuk hari siang. Nah di sanalah.... 

Sekarang dah tak macam dulu. Masa bujang, badan sihat lagi. Kuat. Tak sempat sahur pun relax saja puasa. Tahan sampai ke petang. Tapi dalam keadaan sekarang tak boleh silap sikit. Jadual pemakanan dan pengambilan supplement kena cek balik. Penting! Bukan untuk diri sendiri tapi juga untuk anak-anak yang menyusu.

*********************************************************************************
Mujur jumpa SET PENYUSUAN SHAKLEE... Antara supplement terbaik pernah saya cuba. Seriously saya bukan jenis yang suka suplement segala. Dulu saya rasa menyusahkan saja. Tapi kena ingat badan kita takkan menten umur 18 tahun selama-lamanya. Lebih-lebih lagi bila dah mengandung beranak menyususkan segala. 

Antara set penyusuan SHAKLEE..


Sumber gambar dari GOOGLE
Untuk maklumat lanjut berkaitan setiap SET rujuk SINI

Sebagai pencerahan, Supplement ne membantu kita dalam penyusuan. Kalau anda mengalami masalah susu sikit, susu tak keluar langsung, susu merudum, dan sebagainya... cara mengatasinya perlu diselangi dengan KERAJINAN MENYUSU & MENGEPAM! selain consume supplement ya. Pengambilan vitamin semata-mata tidak akan membantu anda 100%. Perlu ingat KONSEP DEMAND & SUPPLY ya ibu-ibu. 

Testimoni saya sendiri, since amalkan set penyusuan SHAKLEE, memang banyak masa nak mengepam tak kira siang malam, tengahari, puasa, pendek kata ia bermula bila badan kita bertenaga, minda tanpa stress dan khasiat yang cukup dalam badan. Sebab tu shaklee sediakan SET PENYUSUAN. Dimana, ia melibatkan beberapa jenis vitamin yang boleh elak stress seperti b-complex, untuk kalsium seperti ostematrix, dan perangsang pada kelenjar susu untuk menghasilkan susu lebih cepat seperti alfalfa.

Oh ya, since Furqan disahkan menghidapi G6PD Difficiency, saya dah elak pengambilan alfalfa & vitalea. Sebab budak g6pd tak boleh ambil vitamin K, sedangkan alfalfa mengandungi vit k. Vitalea pula mengandungi alfalfa. So, tak apalah set lain tetap bermanfaat buat saya. InsyaAllah. 

U should try it! Lebih-lebih lagi di bulan puasa ne kan..

Alhamdulillah, tengah tengah puasa, Allah tak putus bagi rezeki Furqan & Insyirah. Sebelum Zuhur kena positifkan minda. Fikir yang baik-baik. Ingat anak-anak. Yakin ada susu untuk diorang. Dengan bantuan supplement masa sahur, InsyaAllah korang boleh dapat lebih banyak dari ne. Kan..

#breastfeedingTIPS
-Tak perlu risau susu sikit atau banyak, yang penting CUKUP untuk anak-anak....

Salam perkongsian,
Ummu Al-Insyirah & Al-Furqan

No comments:

Post a Comment

what do you think?