Tuesday, January 14, 2014

how social web "eat" my money!!!!!

Assalammualaikum


Hujan lebat oii..
Terus mood blogging.. Jap je ekk..
Banyak keja nak bagi settle, maklum saja dekat nak deliver ne ada saja kerja baru yg sengaja disorong -sorong.. haihhh.. Macam tak paham! hek..hek!

Nak citer, dulu kan masa mula2 create akaun fesbuk, satu perkara yang buat saya rimas bila terbaca post2 orang yang ntah apa-apa. Segala perkataan yang tak baik, gaduh maki, sindir perli semua terbaca. Sudah tu kan automatik kita ble noted perangai orang tu dan orang ne. Kan..kan.. korang pun gitu kan. Lama-lama pandai rimas. Tapi tu oke lagi. Biarlah kan hal orang. Buat pa ko kesah kan.. Jaga je lah mulut dan hati sendiri.. Kawal tangan yang kongker keybod masa tu. Jangan ikut orang sudah!

Yang buat saya rasa lebih parah dan cuba nak lari dari kenyataan bila...
Dalam fesbuk kan terrrrrrlampau banyak orang jual barang yang... HAIHHHH!!! 
Haaaa... 
Buka page ne, "kami menawarkan kain yang berkualiti tinggi, berminat sila PM"
Buka lagi page tu, "anda mencari pakaian muslimah yang terkini? jom layari, www...bla..bla..bla"
Bila layari page yang dia gtau kan.. adalah satu ruang "order form"... Cisss!! sudah berkali kali saya cuba mengawal nafsu untuk shopping online.. Dan berkali-kali juga saya tewas.. Allahuakbar!

Tu taim bujang...

Lepas kawen saya insaf.
Untuk pastikan saya tak tewas lagi, saya tutup akaun fesbuk. Tutup twitter. Kecuali blog. Blog tak mungkin saya tutup. hehe. Waktu tu instagram tiada lagi.. hehe. Alhamdulillah. Duit gaji banyak save! Dengan bangganya, lebihan yang ada masuk tabung aji. yaloh!!

Tetiba, waktu saya mula jadi agen dropship satu online bisnes ne kan, untuk buat promotion saya kena create akaun fesbook balik. Tak cukup, sign up insta lagi.. Haaa.. amek kau! Nak bisnes sangat. Niat untuk bisnes. Bisneslah sangat!! Alih-alih saya yang asyik jadi customer orang bahahaha...

Teringat kata-kata seorang master, dalam hidup ne, korang buat option.. Nak jadi magnet atau serbuk besi. Pilih antara magnet dan serbuk besi. Thats mean, korang nak tarik orang atau jadi orang yang mudah sangat kena tarik kan..

Zaman sekarang ne memang zaman handal IT. Setiap rumah digalakkan ada komputer. Tengoklah budak2 sekarang. Permainan diorang gadget mahal-mahal. Tak macam dulu, kitorang main tanah, tepi sungai. Main kawen-kawen tabur bunga betul2. Main masak-masak guna air lopak bekas hujan. Buat milo pakai tanah. Kotor! Memang kotor. Naik rumah kena cubit mama. Kena pukul pakai hanger sebab tapak kaki bawa tanah masuk rumah. Ingat lagi tak..? kan..kan??!!

Social web is interesting. Memang bagus untuk mudah belajar and get any information pasal dunia luar. Pasal agenda yahudi dan illuminati yang merupakan perancang hal dunia terhandal konon! yang ramai orang tak tau.. Tapi tak ramai yang manfaatkan kebaikannya, termasuklah saya kutt.. suka sangat shopping online heee... 

*********

Sekadar nak remind diri saya sendiri, dan andai ianya boleh jadi manfaat bersama untuk kita apa salahnya saya record dalam blog ne kan.. kut2 ko insaf baca blog mak yong ne haaa.. hikhik..

Umi, abi selalu cakap, bila umi nak cari baju breastfeed banyak2, sebenarnya cari satu atau dua pun dah oke. Baju tu bukan nak kena pakai hari-hari. Bersederhanalah...

Umi, abi kerap pesan, bila nak beli barang baby, baju, pam susu, storage bottle, tak yah yang berjenama sangat, sebab baby cepat besar. Beli sikit-sikit cukuplah. Yang lama masih boleh pakai. Bersederhanalah...

Umi, abi kata, beg dan kasut umi masih bau kedai lagi. Takyah tukar-tukar style tiap bulan lah. Kasut untuk bantu kita jalan tak cecah tanah je.. Beg pun nak simpan barang je kan.. Sekali beli yang ada brand dulu cukuplah. Kata nak beli beg kasut berjenama sebab tahan.. Yang beli dulu, masih baru apa... Cukup-cukuplah...

Umi, semalam abi tanya, perlu ke tiap bulan beli tudung, shawl baru... yang sedia ada tak koyak lagi kan.. sudahlah dulu...

Umi, abi kata... kalau nak tutup aurat tak perlu beli tudung baju mahal, janji tebal tak jarang dan biar labuh untuk cover aurah. Lepas tu, abi kata tak yah stoking dan handsock colourful sebab tujuannya nak menutup bukan tarik perhatian orang... Faham kan umi..

Guys, 
Its wonderful when we try to understand what is life for.. what is life meaning... huhu
Kekadang kita mudah tersungkur, tapi Allah beri ujian untuk menegur supaya kita beringat. Bonus tau untuk mereka yang hidup berpasangan. Hikmah bila ada yang mengingatkan. 

Memang, bila sama-sama keja kita boleh kata, my money is mine. Ur money is mine too. Ia bukan bermakna bila kita beli barang kita pakai duit sendiri ia tidak jadi beban pada sesiapa pun. But remember when ur married, kena dalami maksud "hidup bersama" betul kan?

Renung-renungkan..
dan selamat beramal....take k!

ps: harap korang tak menguap baca blog without pic ne yeaaa.. tengkiu!

Yang ikhlas,
Ummu Al-Insyirah
#keyboardconqueror  

No comments:

Post a Comment

what do you think?