Sunday, June 21, 2015

Aura Bayu Ramadhan (1436 H)

Assalammualaikum & salam 5 Ramadhan... 😊

Alhamdulillah.. atas kurniaan Allah swt, saya dan keluarga masih berpeluang merasa ramadhan dan berpuasa pada 1436 H... uhuhu... Macam entry ramadhan lepas... tiap kali sambut puasa memang ada satu 'rasa' yang.. tak tau nak explain mcamana.. Tapi rasa yang damaaaai sangat... 'Rasa' tu la juga yang buat kita tak sanggup ramadhan tu berlalu dengan cepat.. kalau abi insyirah cakap 'aura bayu ramadhan...' sebab tiap kali bulan puasa tu bagai ada satu hembusan bayu rasa ketenangan ditiup pada jiwa muslimin dan muslimat... aiceh ! ( eh betulla ! )

Betul cakap abi, bila kita lebih fokus pada amalan dan nikmati 'Rasa' yang damai tu, lapar dahaga jadi perkara kedua dalam fikiran. Walaupun kadang kadang pandai juga begurau dengan kawan kawan... teruji bila nampak gambar makananla.. ececeh. Belum hidu bau masakan lagi. Ahaha.. memangla. Terbayang bayang juga dalam kepala nak sungkai apa.. terliur nak makan itula inila.. hehe.

Ramadhan kali ne.. kami sekeluarga bertekad tak nak ke bazar... insyaAllah. Takut nanti jadi bazir. Mungkin tak la tak lalu sama sekali, tapi dikurangkan pada tahap maksima. Haha. Kalau tahun sebelum ne setakat pegi dalam 5 kali. Tahun ne paling banyak mungkin sekali dua je la centu.. atau kalau bole tak pegi terus lagi baik.. ngee. So santapan berbuka lebih kepada homemade. Air tangan isteri gitu ya.

Bahagia sebenarnya sambut ramadhan. Puasa sebulan. Betul. Jiwa lebih tenang. Kadang kadang tu kan, automatik di bulan ramadhan kita rasa nak sabar saja. Bila anak anak merengek, dan buat perangai.. tetiba macam mood nak marah atau mengomel tu stuck tanak kuar. Sharp masuk surau. Kelam kabut nak habiskan juzuk. Bila cerita cerita bab ne dengan abi, dia cakap.. Kuasa Allah yang wujudkan aura positif tu dalam diri manusia. Terpulang pada kita nak buat baik atau buat acuh tak acuh saja dengan semua tu. Allah. Rugi kan bila kita tak endah aura free yang Allah bagi.

Ramadhan ne la kita dapat lihat diri kita yang sebenar. Jangan kata bila kita mengumpat sebab syaitan nirrojim yang kacau. Syaitan yang poke poke suru burukkan orang. Hah.. ramadhan ne semua jenis syaitonnn masuk lokap pada istilah pasar nya ya. Hehe. Allah perintahkan hantu syaitan dibelenggu dan tak kacau manusia. So.. bila buat silap tengah bulan penuh barokah ne.. nak kata siapa yang lebih hantu ? Lu pike la sendri.. 😂

But its ok. Allah itu maha mengasihani. Inilah waktunya kita gunakan masa makan minum sebelum puasa dulu untuk muhasabah diri. Perit kan bila ingat silap dan dosa dosa kita. Nak fikir Allah terima ke tidak solat kita pun seram kan... Maka selagi pintu taubat itu Allah buka luas luas...isilah. Masukkan segala sesalan dan rintihan minta diampunkan tuhan.

Memang. Taubat itu bukan hanya dilakukan selama ramadhan. Tapi bulan ramadhan adalah bulan keampunan... ingat ya. Bulan ini sangat mudah kita beroleh keampunan dari Allah swt. Even orang yang meninggal dunia bulan ramadhan pun direhatkan dari azab kubur. MasyaAllah. Besar sekali nikmat ramadhan.

Ramadhan ada sebulan saja tau. 30 hari saja dalam setahun. Nak tunggu ramadhan taun depan.. Allah.. lamanya lagi.. sebelum hari demi hari berlalu.. maka sama samalah kita beringat ya.. moga Allah terima amalan kita bersama. Moga Allah panjangkan umur kita untuk bertemu pada ramadhan akan datang pula.

Ramai juga kawan kawan yang hijrah di bulan ramadhan. Ada yang sebelum ne free hair 1 ramadhan lalu dah berhijab. Alhamdulillah. Ada juga yang mula konsisten jaga solat. Pakai labuh. Allah. Besar sekali nikmat aura ramadhanMU  ya Rabb. Kerna aura itu bisa saja membuka hati hati manusia yang keras itu menjadi lembut. Sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Namun ia datang pada kita dengan banyak caranya. Ada yang Alah campak tiba tiba. Ada juga yang jenuh mencarinya tapi tak jumpa. Ada pula yang Allah sentap ditarik serta merta.. Allah. Yang last tu Nauzubillah. Moga Allah tidak palingkan hati kita setelah DIA beri kita hidayah...

Ramadhan tahun ne juga Insyirah suda mula mengerti sikit sikit tentang kewajipan berpuasa bagu umat islam. Bila dia nak suap makanan ke mulut ummi masa ummi bagi makan petang.. dia pandai ingat sendiri.. 'eh lupa.. ummi kan puasa' ehehe.. omeii..

Apapun  moga Allah terima amalan & ibadah puasa kita di bulan ramadhan ini. Sama sama kita mengejar redha illahi dan menuntut pahala berlipat ganda di akhirat kelak.. Moga Allah pelihara...

Oh ya. Furqan pula masih perlu jalani ujian darah. Doakan furqan berterusan ya...

Salam alaik... salam kasih dan salam ramadhan...

Ikhlas,
Ummu Al-Insyirah & Al-Furqan 😊

No comments:

Post a Comment

what do you think?