Tuesday, May 27, 2014

BACKSTABBERS everywhere

Assalammualaikum
 
 
Pernah tak jumpa individu macam tu?
Jangan tipu.. orang macam ne banyak disekeliling kita. Untunglah bila tak pernah kena. Yang dah tekena sakit kan?
Tapi tak rugi bila kita abaikan asal kena tempatnya.
 
****************************************************************
 
 
Abi selalu pesan,
Ummi, lidah kena jaga. Cakap kena hati-hati. Semua tu kena mula dari hati dulu. Sebab apa yang ada di hati, akan signal otak kita untuk keluar ke lidah. So, mulut main peranan. Saya pegang pesan abi.
 
Tapi saya tak kata saya baik. Jauh lagi nak mengaku perfect! Namun, segalanya diusahakan. Kita pun tak suka dan tak mau orang nampak kelemahan kita kan. Kita pun tak kuat nak hadapi cakap orang pada kita kan. Lebih lagi bila benda tu betul. Yang tak betul, boleh je abaikan.
 
Macam mana bila nanti orang cakap, "eleh dia tu, suka burukkan orang"... "Alaaa.. aku tak heran la si polan tu, semua orang dia nak cakap tak bagus, dia je budget lebih". Rasa hina kan? So, benda ne la yang kita kena usaha elakkan. Even, saya sendiri pun banyak nampak. Cerita dengan orang ne, mulalah nak burukkan orang lain. Walhal depan-depan punya bagus wa cakap lu! Mmg backstabbers. So dari situ kita boleh study percuma perangai orang kan... Amacam? benda mudah, senang! Allah bagi tunjuk.
 
Macam tu kita dah kena mula hati-hati dengan individu tu. Sebab bila orang yang dia layan bagus didepan, dan boleh pula di burukkan di belakang. Sah! Wajib tidak dipercaya orang begini. Esok lusa dia akan burukkan kamu juga dibelakang. Nampak tak??!! Jangan percaya bila dia cakap kamu cantik, kamu baik. Cukup dapat redha Allah dalam hidup, sudah!
 
Apa yang ingin saya sampaikan disini, bukan nak hasut korang supaya jangan berkawan dengan orang ne atau orang tu. Teruskan bekawan. Teruskan buat baik. Tak rugi. Yang rugi bila korang layan dia burukkan orang lain. Yang hina bila korang burukkan orang lain sama macam diorang. Yang salah bila korang mengadu hal peribadi dengan dorang ne. Itu silap.
 
So, apa nak buat bila korang dah tau korang sudah pun diburukkan oleh diorang ne di belakang.. Walhal, teman sebelah meja. Kawan kupi-kupi. Teman berebut bantal. Sedih kan?!
Sedih itu lebih kepada, mereka dah nampak keburukan kita. Sedih tu makin terasa bila, mereka tak boleh terimanya. Padahal depan-depan macam friends forever, aku percaya ko sorang, sahabat dunia akhirat.. LAH SANGATTT!!!
 
Ok..
First, SABAR. Sabar, dan terus sabar. Jangan bila dengar hal yang menyakitkan hati ne, korang terus tebalikkan meja koyakkan baju. Haha. Yang tu bagus pegi terjun tingkap terus. Hikhik. Percayalah Allah sangat kasihan pada orang yang sabar. Memang, sabar adalah perkara paling mulia yang sukar untuk dilakukan. Tapi, mari kita sama-sama cuba. Pasti akan ada hikmah terbesar yang Allah akan tunjukkan.
 
Second, MUHASABAH. Yup, ini kena lakukan setiap masa. Tiada perkara mudah dilakukan untuk bahagia. Tiada jalan lurus tanpa bengkang bengkok untuk berjaya.Cuba tanya diri. Kenapa 'mereka' boleh burukkan anda juga even u're close friend. Jangan asyik cakap dia salah, dia yang jahat. Dia yang tak jaga mulut. Allah sedang uji kita. Uji hati kita. Jadi muhasabahlah.
 
Tak payah asyik tengok orang. Tengok diri sendiri saja.
Aku jaga solat ke tak.
Aku jaga hubungan dengan pencipta ke tak.
Aku jaga hubungan dengan keluarga dan kawan ke tak.
Aku jaga lidah ke tak.
Aku jaga perangai ke tak.
Jaga ke tidak, sampai boleh jadi macam ne... Persoalkan hati dan sikap sendiri dulu. Orang dah burukkan kita, biarlah dia. Biar dia settlekan sendiri dengan Allah swt. Sakit memang sakit. Nak buat macam mana kan..
 
Third. DIAM. Maksudnya tak payah balas. Kalau nak balas juga tu cari nahas. Tak ada bezanya kita dengan mereka bila tergerak hati nak balas. Tak payah jumpa dia, walaupun ada rasa nak menumbuk. Hehehe. Bila mana kita tergerak hati nak burukkan orang. Itu sebenarnya masalah kita sendiri. Tak logik? Ya. Tiada faedah pun nak fikir hal orang. Hal kita sendiri bukankah lebih banyak nak fikir? Amalan harian pada pencipta nak dicukupkan pun payah. Nak tambah dosa lagi fikir pasal orang. Rugi!!!
 
Paling basic, macam ne je la. Buat tak tau. Walaupun payah. Sabar. Memang susah. Hidup untuk menuju syurga Allah. Dah janji kan. Buat tiap sesuatu tu Lillahita'ala. So? apa untungnya nak fikir hal yang bukan menuju Allah swt? Tiada kan. Then, stop thinking benda yang tiada-tiada. Sia-sia. Fikir lah untuk betulkan diri, hati, amalan harian. Fikir nak besarkan keluarga tambah ummat Muhammad SAW. Kan.. Hehe
 
Kurangkan masa dengan individu yang kita dah nampak suka cakap-cakap ne. Tak rugi makan depan meja ofis sorang-sorang. Jimat masa. Untunglah. Masa itu kan emas. Kerja pun cepat siap. Terhindar dari dosa lagi. Betul tak?!
 
Teruskan berkawan. Berbahagialah dengan menyenangi dan jadi yang disenangi semua orang. Nabi pesan supaya bersederhanalah dalam segala perkara.
 
So, berkawanlah. Bersederhanalah.
 
Salam perkongsian,
Ummu Al-Insyirah & Al-Furqan

No comments:

Post a Comment

what do you think?