Sunday, December 18, 2011

MENANTI HADIRMU.. SIRI II~


Melihat keletah si anak kecil yang baru hadir dalam seluruh hidup keluargaku lebih-lebih lagi kakak sulungku Khairunnisa Harun, si ibu baru, memang tak kering gusi..
Sehari tak bertemu qicha (qisha irdina) memang mudah menghadirkan rindu dalam hati... tiap kali mau menghadapi perjalanan pulang ke petagas daripada rumah bonda di papar, mesti rasa berat nak tengok qisha dari sudut kereta.. emm.. baru masuk kereta saja suda rindu...
Seronoknya jadi anak kecil.. tanpa aqal sebelum mencecah usia dewasa, apa saja yang mereka lakukan sentiasa dapat perhatian orang sekeliling, mengukirkan senyum bonda, menghuraikan tawa nenda, menghadirkan rindu ayahanda.. dan yang pasti disayangi oleh semua insan yang merasakan kehadiran mereka..
Hari ini, genap 25 minggu dan 6 hari usia kandunganku.. bermakna sudah mencecah ke 6 bulan usia kandungan... subhanallah, alhamdulillah... sedikit pun tidak terasa betapa cepatnya masa berlalu.. tanpa disedari aku sendiri tengah melalui detik fasa permulaan sebagai seorang ibu.. adalah menjadi tanggungjawabku untuk menjaga janin ini sedari awal usia kandungan sehingga ia lahir dan dewasa.. suami selalu berpesan untuk beri dia didikan awal dari alam rahim.. perdengarkan dia bacaan ayat suci Al-Quran, alunkan dia zikir dan mathurat setiap hari, agar biasa di pendengarannya nanti sehingga ia hadir ke alam dunia...mudah-mudahan menjadi anak yang soleh/solehah, taat orang tua dan yang paling penting menjadi hamba yang bertaqwa kepada Allah swt dan rasul-NYA.. MasyaAllah.. baru kusedar, tanggungjawab kita sebagai ibu/ bakal ibu itu bermula sejak mengandung lagi.. tidak hairanlah bila kita mendengar kesilapan anak-anak itu biasanya bermula daripada ibu bapa yang melahirkan dan memberikan didikan.. nauzubillah.. bukan mudah menjadi ibu dan bapa yang baik, dan yang pasti kita semua mengimpikan anak-anak yang baik..
Pernah ku terbaca tulisan Ustz. Hasrizal Abd. Jamil tentang ibu bapa yang derhaka, yang melahirkan anak yang derhaka juga.. maksudnya, ramai anak-anak dewasa ini yang bamyak melakukan kesalahan adalah berpunca daripada kederhakaan ibu bapa terhadap mereka.. emm.. tidak dinafikan ada betulnya.. ini menekankan tentang sikap ibu bapa yang banyak mengabaikan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak termasukla sehalus zarah perhatian yang mereka tetap perlukan sehingga dewasa.. emm.. agak rumit untuk menjadai orang tua yang cukup..cukup baik...
Pelbagai bayangan sering muncul dikepalaku sebagai bakal ibu.. seandainya usia masih panjang, dan mudah-mudahan sempat melihat anakanda yang bakal lahir ini dewasa dan berjaya.. InsyaAllah..
Banyak harapan yang baik-baik untuk anak ini... seperti juga kebanyakan orang lain.. apatah lagi anak ini adalah anak pertama kami.. mudah-mudahan menjadi anak yang baik.. amin..
Tiap kali ia bergerak, bagaikan satu tindakan kinetik aku seringkali mengukir senyum yang tidak dirancang.. huhu.. macam tak percaya, ada ruh di rahim ini.. lebih-lebih lagi bila kita alunkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, pasti ia bergerak lebih kuat dan aktif..
Emm.. ini satu lagi perkara yang ingin kukongsikan buat yang belum mengetahui, beberapa hari lalu (tarikh tak ingat), bila menonton rancangan Halaqah, di tv9 tajuk Pengembaraan Janin.. hampir menitis airmata dan meremang juga bulu roma mengenangkan kekuasaan tuhan yang tiada tandingannya... benarlah kekuasaan Allah swt itu ada dimana-mana sahaja sehingga ke dalam diri manusia itu sendiri.. rawan rasa hati apabila Dr. Sharifah Hayaati Syed Ismail selaku panel jemputan hari itu menegaskan bahawa, janin di dalam rahim ibu yang mengandung itu akan aktif bergerak dan mengubah posisinya menjadi sujud apabila mendengar alunan bacaan aya-ayat suci Al-Quran.. SUBHANALLAH... kelu lidah, kelam aqal dan lumpuh jari jemari mendengar penjelasan tersebut yang turut diiringi dengan sedutan visual pergerakan janin dalam rahim yang diiringi bacaan Al-Quran oleh seorang qari jemputan.. MasyaAllah... begitu hebat sekali kuasa Allah swt..
Tidak hairanlah bagi ibu-ibu yang mengandung sering mengadu merasakan pergerakan yang aktif pada anak mereka tiap kali baca Quran..
Buat anak umi, yang hingga kini umi sendiri tidak pasti adakah dia putera atau puteri.. namun, apapun jantinanya umi dan abi tetap tidak sabar untuk bertemu mu sayang..
Bergembiralah dikau di alam rahim sehingga cukup waktu kita untuk bertemu.. berdendanglah dengan alunan irama degupan jantung umi ya sayang... moga menjadi anak yang soleh/solehah serta hamba-NYA yang bertaqwa kelak.. aminnn...

No comments:

Post a Comment

what do you think?