Thursday, July 7, 2011

MUHASABAH DIRI : Hidup hanya sebuah persinggahan, yang perlu kepada menghadapi ujian..

Sekadar ingin mengingatkan diri..
Ada waktu, kita mudah tersentuh saat menerima teguran yg mungkin menyakitkan, memang.. bukan mudah manusia menerima perkara yang buruk2..siapa maukan hinaan? Semua insan mau nmpak baik dari sudut pandangan orang lain..
Sedang kita lupa.. bahawa, Ujian adalah cara Allah meningkatkan imej kita di hadapan Dia, bukan status kita di sisi manusia.. setiap manusia tuhan turunkan ujian yg berbeza2.. baru menyedari bnyk kesilapan dalam menyalah ertikan makna sebuah ujian hidup dari tuhan terhadap diri maupun manusia lain..
Mujur ada insan yg menyedarkan saat hati kecewa dan hampir tersungkur dek ujian yang hanya secalit pada diri..
‘Sepanjang kehidupan, dari saat tuhan kurniakan kita aqal, sehinggalah hujung nyawa kita.. semuanya untuk hadapi ujian.. mungkin kita tidak sedar bila kita hanya berhadapan dengan perkara yang baik2..
ketahuilah, yg buruk itu ujian, yg baik itu juga ujian, hinaan adalah ujian, pujian juga adalah ujian.. kesusahan ujian, dan kesenangan juga adalah ujian.. hanya yg membezakan bagaimana kita menerima dan menghadapi setiap UJIAN itu..
adakala, kita perlu sakit untuk bangkit.. ada waktu kita perlu bersahabat dengan tekanan.. itu caranya tuhan mentarbiah hambaNYA..
kubuka minda dan hati luas-luas..
kuletakkan keredhaan pd ketentuan.. ujian kuterima, dan kucari hikmahnya.. nyata!! Ada baiknya... terima kasih tuhan, kau lindungi hati ini dari terus bersangka yg tidak baik..dan kurniakan suami yg senantiasa mengingatkan..
katanya.. fungsi agama juga adalah untuk beringat.. sampaikan ‘islam itu ke dalam hati ini ya RABB.. agar diri sentiasa husnuzon.. (“,)
~nafas kutarik...kutiupkan sebuah azam.. \(^_^)/

No comments:

Post a Comment

what do you think?